Strona 1 z 3

Pogłos w panoramie

: poniedziałek 03 paź 2005, 09:52
autor: Feefrock
Mam problem tego typu. Mam zapięty pogłos na szynie (easy verb bądź Rverb). Obsługuje on kilka instrumentów różnie rozmieszczonych w panoramie. Co zrobić aby pogłos każdego z instrumentów był w tym miejscu panoramy w którym jest dany track. Nie chcę aby pogłos gitary skrajnie umieszczonej w lewym kanale był również po prawej? Posługuję się Sonarem

Re: Pogłos w panoramie

: poniedziałek 03 paź 2005, 10:58
autor: Tadeo
...Mam problem tego typu. Mam zapięty pogłos na szynie (easy verb bądź Rverb). Obsługuje on kilka instrumentów różnie rozmieszczonych w panoramie. Co zrobić aby pogłos każdego z instrumentów był w tym miejscu panoramy w którym jest dany track. Nie chcę aby pogłos gitary skrajnie umieszczonej w lewym kanale był również po prawej? Posługuję się Sonarem...

**********************

zapnij go na insert lub reguluj panorame w szynie aux

Re: Pogłos w panoramie

: poniedziałek 03 paź 2005, 20:28
autor: dluk
...Mam problem tego typu. Mam zapięty pogłos na szynie (easy verb bądź Rverb). Obsługuje on kilka instrumentów różnie rozmieszczonych w panoramie. Co zrobić aby pogłos każdego z instrumentów był w tym miejscu panoramy w którym jest dany track. Nie chcę aby pogłos gitary skrajnie umieszczonej w lewym kanale był również po prawej? Posługuję się Sonarem...

**********************

No jak masz jeden pogłos do wszystkiego, to raczej nie bardzo się da. Pogłos w swej naturze jest stereo, więc w naturalny sposób nie możesz go zrobić mono. Można oczywiście sztucznie - jak radził kolega wyżej, ale wtedy to już nie będzie brzmiało naturalnie. Słyszałeś kiedyś pogłos mono?

Re: Pogłos w panoramie

: wtorek 04 paź 2005, 01:41
autor: Jassio
Słyszałeś kiedyś pogłos mono?...

**********************



Zdziwiłbyś się jak wiele wtyczek dodaje własnie pogłos w mono. A większosc uzytkowników nawet nie zdaje sobie z tego sprawy. A efekt jest!

Re: Pogłos w panoramie

: wtorek 04 paź 2005, 02:44
autor: MB
Możesz posłużyć się balansowaniem lewego i prawego kanału w wysyłce poszczególnych śladów do wspólnego procesora pogłosowego, ale uwaga: w wielu programach wysyłka jest monofonizowana. Nie wiem jak jest w najnowszych wersjach Cubase, ale w mojej trzeba było szynę wysyłkową zastąpić stereofoniczną grupą, w której pogłos włączony był jako insert - wysyłka na grupę jest stereo.



Panoramowanie natężeniowe nie daje jednak w pełni realistycznego efektu. Wynika to stąd, że ogon pogłosowy jest efektem wielokrotnych odbić od wszystkich ścian pomieszczenia i jak najbardziej dociera do słuchacza zewsząd, a nie tylko z tej strony gdzie gra akurat dany instrument. Zatem ogon syntetycznego pogłosu powinien mieć zrównoważoną energię w obu kanałach, bez względu na pozycję źródła w panoramie. To co pozwala naszym uszom wychwycić pozycję źródła w pogłosie to subtelna różnica w czasie dotarcia wczesnych odbić, wynikająca z różnej drogi dźwięku odbijającego się pojedynczo od lewej i prawej ściany pomieszczenia jeśli źródło stoi niesymetrycznie.



Zatem aby uzyskać w pełni realistyczną akustykę ze źródłami pozornymi rozstawionymi w panoramie trzeba się trochę pomęczyć, wzłaszcza jeśli nie mamy dość pary w procesorze do obsłużenia niezależnego pogłosu dla każdego śladu. Trzeba użyć jedengo wspólnego pogłosu z wyłączoną symulacją wczesnych odbić (a zatem tylko ogon pogłosu, panoramowany centralnie). Do tego dodajemy sztucznie wygenerowane wczesne odbicia przy pomocy najprostszego efektu delay pozwalającego na niezależne ustawienie opóźnień [ms] dla obu kanałów. Skoro szacunkowo dźwięk przebywa 1m w powietrzu w około 3,3ms, to można łatwo policzyć jakie opóźnienie będzie towarzyszyć odbiciom od bocznych ścian. Oczywiście każdy ślad (o ile zawiera inny instrument) powinien mieć własny delay z indywizualnie ustawionymi opóźnieniami.

Re: Pogłos w panoramie

: wtorek 04 paź 2005, 02:49
autor: tigergold
Efekt pogłosu mono jest też, fakt.

Ja osobiście nigdy pogłosu mono nie stosuję. Szczególnie drętwo to mi brzmi na słuchawkach. Wolę przestrzeń.



To co opisałeś że masz gitarę skrajnie w lewo a wtyczka daje mocno niechciany pogłos też po prawej znaczy że wtyczka daje pogłos do przesady szeroko. Widziałem wtyczki z możliwością zawężania dowolnie szerokości w opanoramie aż do mono - z taką mógłbyś poeksperymentować. No chyba że mono będzie dla Ciebie ok.

Re: Pogłos w panoramie

: wtorek 04 paź 2005, 08:34
autor: Krizz
To co opisałeś że masz gitarę skrajnie w lewo a wtyczka daje mocno niechciany pogłos też po prawej znaczy że wtyczka daje pogłos do przesady szeroko.

**********************

Czytałeś co napisał MB? Nie ma czegos takiego jak "do przesady szeroko". Nawet jesli zawęzisz panorame pogłosu do mono, to pogłos, ów monofoniczny, znajdzie się w centrum, a zapewniam że bedzie to brzmiało jeszcze gorzej niż normalny stereofoniczny pogłos.



Użycie pogłosów mono ma raczej zasotosowanie przy budowie specyficznych barw, którym chcemy dodać bardziej naturalną, organiczną charakterystykę w przypadku gdy barwa jest mocno syntetyczna, a zależy nam na barwie o niekrótkim wybrzmiewaniu (np. bardziej naturalnie, zdecydowanie lepiej niż poprzez wszelakie chorusy, będzie brzmiała syntetyczna sekcja smyczkowa tworzona przy pomocy syntezy subtraktywnej). W takim wypadku racjonalne jest umieszczanie uzyskanej w ten sposób barwy w panoramie L-R, tak, jak każdy inny instument.

Re: Pogłos w panoramie

: wtorek 04 paź 2005, 08:45
autor: Krizz
...Mam problem tego typu. Mam zapięty pogłos na szynie (easy verb bądź Rverb). Obsługuje on kilka instrumentów różnie rozmieszczonych w panoramie. Co zrobić aby pogłos każdego z instrumentów był w tym miejscu panoramy w którym jest dany track. Nie chcę aby pogłos gitary skrajnie umieszczonej w lewym kanale był również po prawej? Posługuję się Sonarem...

**********************

Da się to zrobić.

Musisz zamiast jednego pogłosu na sendzie (szynie w wypadku Sonara), utworzyc dwa sendy z pogłosem. Jednemu z nich przechylasz wajhę panoramy wyjściowej max na prawo, drugiemu max na lewo. Gdy chcesz dodać pogłos do ściezki, zamiast jednego senda wpinasz obydwa, również przechylając ich panoramy odpowiednio na lewo i prawo. Teraz bawiąc się balansem na danej ścieżce, powinieneś uzyskać odpowiednią ilośc poglosu w danym kanale. Zaoszczędzsz w ten sposób na procku, bo nie muszisz wpinac pogłosu na każdą ścieżkę osobno.

Powinno działać, ale nie mogę teraz teraz sprawdzić, czy przepis jest na pewno prawidłowy. Musiałbym sprawdzić w domu.

Re: Pogłos w panoramie

: wtorek 04 paź 2005, 16:42
autor: tigergold
Krizz spójrz na czasy postów mojego i MB. Nie czytałem Jego postu zanim napisałem.



Nawet jesli zawęzisz panorame pogłosu do mono, to pogłos, ów monofoniczny, znajdzie się w centrum, a zapewniam że bedzie to brzmiało jeszcze gorzej niż normalny stereofoniczny pogłos.

**********************



Dlaczego w centrum? Nie koniecznie. To zależy od wtyczki.



Wiem że wiesz Krizz co miałem na myśli wyrażając się prosto - "do przesady szeroko".



Wiedza MB mi imponuje, nazwał rzeczy fachowo.




Re: Pogłos w panoramie

: środa 05 paź 2005, 09:00
autor: Feefrock


**********************

Da się to zrobić.

Musisz zamiast jednego pogłosu na sendzie (szynie w wypadku Sonara), utworzyc dwa sendy z pogłosem. Jednemu z nich przechylasz wajhę panoramy wyjściowej max na prawo, drugiemu max na lewo. Gdy chcesz dodać pogłos do ściezki, zamiast jednego senda wpinasz obydwa, również przechylając ich panoramy odpowiednio na lewo i prawo. Teraz bawiąc się balansem na danej ścieżce, powinieneś uzyskać odpowiednią ilośc poglosu w danym kanale. Zaoszczędzsz w ten sposób na procku, bo nie muszisz wpinac pogłosu na każdą ścieżkę osobno.

Powinno działać, ale nie mogę teraz teraz sprawdzić, czy przepis jest na pewno prawidłowy. Musiałbym sprawdzić w domu....

**********************

Ciekawy pomysł, ale..... Musiałbym zapiąć dwa identyczne pogłosy na dwa auxy. Sprawdziłem, wysyłka panoramy na tracku nie działa (zawsze zostaje mała smuga w przeciwnym kanale). Czyli strata na procesorze.

Po drugie nie zadziała na instrumenty ustawione w innej pozycji niż skrajna. Pozostaje zapiąć pogłos Kjaerhus. On jest mono.