Scena stereo raz jeszcze
Witam Szanownych Forumowiczow !
Mam male pytanko.
Mam jakis dzwiek (pochodzacy z instrumentu VST), ktory chcialbym aby bylo go slychac jednoczesnie w dwoch najbardziej oddalonych punktach panoramy stereo. W jaki sposob to osiagnac ? Dzieki za wszelkie sugestie.
hubi
Mam male pytanko.
Mam jakis dzwiek (pochodzacy z instrumentu VST), ktory chcialbym aby bylo go slychac jednoczesnie w dwoch najbardziej oddalonych punktach panoramy stereo. W jaki sposob to osiagnac ? Dzieki za wszelkie sugestie.
hubi
Re: Scena stereo raz jeszcze
Najprosciej zgraj ten dzwiek jako wav i zrob jego kopie. Nastepnie na osobne sciezki i panorama przeciwlegle. Jesli oto Ci chodzi.
Pozdrawiam/Zone
Pozdrawiam/Zone
Sanok
Re: Scena stereo raz jeszcze
...Najprosciej zgraj ten dzwiek jako wav i zrob jego kopie. Nastepnie na osobne sciezki i panorama przeciwlegle. Jesli oto Ci chodzi.
**********************
Nieee, no bez sensu! Efekt pozostanie monofoniczny, umieszczony pozornie na środku panoramy, bo tak działa ludzkie słyszenie.
Generalnie nie można uzyskać efektu, w którym IDENTYCZNY sygnał jest słyszany równocześnie z lewej i prawej strony. Musisz wprowadzić jakąś różnicę, np. opóźnić jeden ze sygnałów o kilkanaście milisekund, a jeszcze lepiej - opóźnić oba i wprowadzić do każdego opóźnienia lekką modulację typu chorusowego (inną w każdym kanale).
**********************
Nieee, no bez sensu! Efekt pozostanie monofoniczny, umieszczony pozornie na środku panoramy, bo tak działa ludzkie słyszenie.
Generalnie nie można uzyskać efektu, w którym IDENTYCZNY sygnał jest słyszany równocześnie z lewej i prawej strony. Musisz wprowadzić jakąś różnicę, np. opóźnić jeden ze sygnałów o kilkanaście milisekund, a jeszcze lepiej - opóźnić oba i wprowadzić do każdego opóźnienia lekką modulację typu chorusowego (inną w każdym kanale).
Re: Scena stereo raz jeszcze
W sumie nie wiem dlaczego o tym nie pomyslalem, ale to rzeczywiscie bez sensu hehe :) Jak mi sie zdarzalo juz tak kopiowac, to dawalem wlasnie delaya kilka ms :)
Pozdrawiam/Zone
Pozdrawiam/Zone
Sanok
Re: Scena stereo raz jeszcze
w wielu programach jest taka funkcja w "wyposażeniu seryjnym"
Np Sound forge, czy coś.
Pozdrawiam

Np Sound forge, czy coś.
Pozdrawiam
Uczeń liceum jeszcze. Planuję wybrać się później na reżyserię dźwięku.
Re: Scena stereo raz jeszcze
Musisz wprowadzić jakąś różnicę, np. opóźnić jeden ze sygnałów o kilkanaście milisekund, a jeszcze lepiej - opóźnić oba i wprowadzić do każdego opóźnienia lekką modulację typu chorusowego (inną w każdym kanale).
...
**********************
Dzieki wielkie !!! Ale czy wprowadzenie opoznienia (te kilkanascie milisekund) roznego dla dwoch sygnalow nie spowoduje slyszalnego opoznienia (nie tyle wzgledem siebie, co wyzwolenia dzwieku w okreslonym czasie w sekwenserze) ? Chcialbym efekt wykorzystac dla instrumentow perkusyjnych np. do BassDrum-a.
hubi
...
**********************
Dzieki wielkie !!! Ale czy wprowadzenie opoznienia (te kilkanascie milisekund) roznego dla dwoch sygnalow nie spowoduje slyszalnego opoznienia (nie tyle wzgledem siebie, co wyzwolenia dzwieku w okreslonym czasie w sekwenserze) ? Chcialbym efekt wykorzystac dla instrumentow perkusyjnych np. do BassDrum-a.
hubi
Re: Scena stereo raz jeszcze
Dzieki wielkie !!! Ale czy wprowadzenie opoznienia (te kilkanascie milisekund) roznego dla dwoch sygnalow nie spowoduje slyszalnego opoznienia (nie tyle wzgledem siebie, co wyzwolenia dzwieku w okreslonym czasie w sekwenserze) ? Chcialbym efekt wykorzystac dla instrumentow perkusyjnych np. do BassDrum-a.
**********************
Owszem spowoduje, dlatego nie ma wielkiego sensu stosowanie tego tricku dla instrumentów perkusyjnych definiujących rytm. Zapomnij o kombinacjach tego typu na instrumentach typu BD. Nie ma to zwłaszcza najmniejszego sensu dla dźwięków najniższych częstotliwości, bo po pierwsze dla niskich częstotliwości słyszenie kierunkowe zanika do zera (i tak nie usłyszysz efektu, nawet gdyby teoretycznie był możliwy w sensownym zakresie opóźnień), po drugie - zepsujesz obwiednię sygnału,
po trzecie - powstaje ogromne prawdopodobieństwo powstania przesunięć fazowych, które spowodują znoszenie się fali i utratę energii BD, nie mówiąc już o braku kompatybilności z trybem monofonicznym.
**********************
Owszem spowoduje, dlatego nie ma wielkiego sensu stosowanie tego tricku dla instrumentów perkusyjnych definiujących rytm. Zapomnij o kombinacjach tego typu na instrumentach typu BD. Nie ma to zwłaszcza najmniejszego sensu dla dźwięków najniższych częstotliwości, bo po pierwsze dla niskich częstotliwości słyszenie kierunkowe zanika do zera (i tak nie usłyszysz efektu, nawet gdyby teoretycznie był możliwy w sensownym zakresie opóźnień), po drugie - zepsujesz obwiednię sygnału,
po trzecie - powstaje ogromne prawdopodobieństwo powstania przesunięć fazowych, które spowodują znoszenie się fali i utratę energii BD, nie mówiąc już o braku kompatybilności z trybem monofonicznym.
Re: Scena stereo raz jeszcze
...nie mówiąc już o braku kompatybilności z trybem monofonicznym. ...
**********************
A nie można by wyżucić wyszystkicz monofonicznych radio i tele-odbiorników do kosza i zapomnieć o braku kompatybilności.
**********************
A nie można by wyżucić wyszystkicz monofonicznych radio i tele-odbiorników do kosza i zapomnieć o braku kompatybilności.

Arek - Radzyń Podlaski
Re: Scena stereo raz jeszcze
A nie można by wyżucić wyszystkicz monofonicznych radio i tele-odbiorników do kosza i zapomnieć o braku kompatybilności.
...
**********************
1. nie można wyrzucić i nigdy nie będzie można, bo
a) nie zmusisz wszystkich do kupienia odbiorników stereo, jesli im wystarcza mono
b) nie zmusisz producentów do produkowania wyłącznie odbiorników stereo, jesli cała masa ludzi wciąż kupuje mono
c) na niektórych zakresach fal nadaje się wyłącznie mono ze względu na ilość zajmowanego pasma i gospodarowanie energią nadajnika
d) w niektórych systemach mono jest jak najbardziej uzasadnione ze względu na bardzo silne ograniczenie przepustowości kanału
2. kompatybilność z mono to znacznie znacznie więcej niż gwarancja poprawnej pracy w odbiorniku monofonicznym - to również:
a) poprawne brzmienie niezależnie od odległości od 2 głosników stereo (im dalej od głośników tym bardziej sygnał docierający do naszych uszu jest sumą obu kanałów, przy większej odległości to praktycznie mono)
b) poprawne działanie wszelkich systemów transmisji/zapisu programu stereo i 5.1 z matrycowaniem M/S (czyli praktywnie 90% wszystkich stosowanych) - mowa zarówno o analogowej transmisji radiowo-telewizyjnej jak i cyfrowym kodowaniu, choćby MPEG

**********************
1. nie można wyrzucić i nigdy nie będzie można, bo
a) nie zmusisz wszystkich do kupienia odbiorników stereo, jesli im wystarcza mono
b) nie zmusisz producentów do produkowania wyłącznie odbiorników stereo, jesli cała masa ludzi wciąż kupuje mono
c) na niektórych zakresach fal nadaje się wyłącznie mono ze względu na ilość zajmowanego pasma i gospodarowanie energią nadajnika
d) w niektórych systemach mono jest jak najbardziej uzasadnione ze względu na bardzo silne ograniczenie przepustowości kanału
2. kompatybilność z mono to znacznie znacznie więcej niż gwarancja poprawnej pracy w odbiorniku monofonicznym - to również:
a) poprawne brzmienie niezależnie od odległości od 2 głosników stereo (im dalej od głośników tym bardziej sygnał docierający do naszych uszu jest sumą obu kanałów, przy większej odległości to praktycznie mono)
b) poprawne działanie wszelkich systemów transmisji/zapisu programu stereo i 5.1 z matrycowaniem M/S (czyli praktywnie 90% wszystkich stosowanych) - mowa zarówno o analogowej transmisji radiowo-telewizyjnej jak i cyfrowym kodowaniu, choćby MPEG
Re: Scena stereo raz jeszcze
......A nie można by wyżucić wyszystkicz monofonicznych radio i tele-odbiorników do kosza i zapomnieć o braku kompatybilności. ...
**********************
A ile trzeba by wyrzucić monofonicznych telewizorów czy tunerów TV SAT. A poza tym wystarczy że odbierasz słabszy sygnał np. w radiu samochodowym i już masz mono.
**********************
A ile trzeba by wyrzucić monofonicznych telewizorów czy tunerów TV SAT. A poza tym wystarczy że odbierasz słabszy sygnał np. w radiu samochodowym i już masz mono.