Stereo or mono
Zastanawiam się nad takim zagadnieniem. Zakładając, że wokal ustawiam zawsze w ''zero'' panoramie, to czy przy takim ustawieniu będzie jakaś różnica pomiedzy wokalem nagranym w stereo a w mono ?
Na ucho nie słyszę różnicy, ale może są jakieś inne powody aby ślad wokalowy nagrywac w stereo.
Na ucho nie słyszę różnicy, ale może są jakieś inne powody aby ślad wokalowy nagrywac w stereo.
Re: Stereo or mono
... jeśli sucha ścieżka vokalu jest mono, to wszystkie nałożone na nią efekty (np. reverb) różnież będą mono, co w przypadku pogłosów, czy stereo-delay'ów "owocuje" dziwnym "brakiem przestrzennosci"......
ale fachowo, co???:-D
ale fachowo, co???:-D
Re: Stereo or mono
...... jeśli sucha ścieżka vokalu jest mono, to wszystkie nałożone na nią efekty (np. reverb) różnież będą mono, co w przypadku pogłosów, czy stereo-delay'ów "owocuje" dziwnym "brakiem przestrzennosci"......
**********************
Przecież takie efekty nakłada się przez wysyłkę stereofoniczną. Bez sensu jest marnowanie dodatkowego śladu na powielanie tego samego sygnału.
**********************
Przecież takie efekty nakłada się przez wysyłkę stereofoniczną. Bez sensu jest marnowanie dodatkowego śladu na powielanie tego samego sygnału.
Re: Stereo or mono
Przecież takie efekty nakłada się przez wysyłkę stereofoniczną. Bez sensu jest marnowanie dodatkowego śladu na powielanie tego samego sygnału.
...
**********************
może koledze medodramasowi chodziło o edycję niszczącą
...
**********************
może koledze medodramasowi chodziło o edycję niszczącą
Re: Stereo or mono
Przecież takie efekty nakłada się przez wysyłkę stereofoniczną. Bez sensu jest marnowanie dodatkowego śladu na powielanie tego samego sygnału.
...
**********************
I tym sposobem mamy dwie różne opinie. Co mnie biednemu teraz począć ?

Re: Stereo or mono
...Zastanawiam się nad takim zagadnieniem. Zakładając, że wokal ustawiam zawsze w ''zero'' panoramie, to czy przy takim ustawieniu będzie jakaś różnica pomiedzy wokalem nagranym w stereo a w mono ?
Na ucho nie słyszę różnicy, ale może są jakieś inne powody aby ślad wokalowy nagrywac w stereo....
**********************
Jesli zrodlo jest z natury monofoniczne to nie ma najmniejszego sensu rejestrowac go stereo. Wysylasz taki slad do efektu stereofonicznego i dopiero na jego wyjsciu jest przestrzen. Efekty maja z reguly monofoniczne wejscie, lub L/R monofonizuja. Jesli sa True Stereo - czyli zachowuja L/R to mono sygnal trafia dokladnie tak samo do L jak i R wiec tez nie ma najmniejszego sensu rejestrowac stereo. Inna sprawa, ze popularna technika jest dublowanie wokalu - czyli nagrywanie drugiej sciezki tej samej partii wokalnej - moze o to chodzilo?
Jacek
Na ucho nie słyszę różnicy, ale może są jakieś inne powody aby ślad wokalowy nagrywac w stereo....
**********************
Jesli zrodlo jest z natury monofoniczne to nie ma najmniejszego sensu rejestrowac go stereo. Wysylasz taki slad do efektu stereofonicznego i dopiero na jego wyjsciu jest przestrzen. Efekty maja z reguly monofoniczne wejscie, lub L/R monofonizuja. Jesli sa True Stereo - czyli zachowuja L/R to mono sygnal trafia dokladnie tak samo do L jak i R wiec tez nie ma najmniejszego sensu rejestrowac stereo. Inna sprawa, ze popularna technika jest dublowanie wokalu - czyli nagrywanie drugiej sciezki tej samej partii wokalnej - moze o to chodzilo?
Jacek
Re: Stereo or mono
....Inna sprawa, ze popularna technika jest dublowanie wokalu - czyli nagrywanie drugiej sciezki tej samej partii wokalnej - moze o to chodzilo?
Jacek...
**********************
nie nie nie, nie chodziło mi o dublowanie. Chodziło mi o nagrywanie "podstawowego" wokalu. Pytam o to, bo zauważyłem że n-track studio zapisuje oddzielnie ścieżki, lewą jako jeden pilk a prawą jako drugi. Chcę ułatwić sobie robotę przy exporcie nagranych ścieżek w n-Tracku do np.C.E.
Jacek...
**********************
nie nie nie, nie chodziło mi o dublowanie. Chodziło mi o nagrywanie "podstawowego" wokalu. Pytam o to, bo zauważyłem że n-track studio zapisuje oddzielnie ścieżki, lewą jako jeden pilk a prawą jako drugi. Chcę ułatwić sobie robotę przy exporcie nagranych ścieżek w n-Tracku do np.C.E.
Re: Stereo or mono
Pytam o to, bo zauważyłem że n-track studio zapisuje oddzielnie ścieżki, lewą jako jeden pilk a prawą jako drugi.
**********************
... ojjjj chyba coś pokręciłem. Przed chwilą jeszcze raz sprawdziłem i .... zapisało mi lewy i prawy kanał w jednym pliku.
Dziękuję za odpowiedzi, i myślę że mozna zamknąć temat.
**********************

... ojjjj chyba coś pokręciłem. Przed chwilą jeszcze raz sprawdziłem i .... zapisało mi lewy i prawy kanał w jednym pliku.

Dziękuję za odpowiedzi, i myślę że mozna zamknąć temat.
Re: Stereo or mono
... Pytam o to, bo zauważyłem że n-track studio zapisuje oddzielnie ścieżki, lewą jako jeden pilk a prawą jako drugi.
**********************
... ojjjj chyba coś pokręciłem. Przed chwilą jeszcze raz sprawdziłem i .... zapisało mi lewy i prawy kanał w jednym pliku.
Dziękuję za odpowiedzi, i myślę że mozna zamknąć temat....
**********************
Ola-ola, nie tak szybko! To znaczy ze dotychczasowa dyskusja dotyczyla nie stereofonicznego zapisu wokalu, tylko dwoch sciezek mono. Niektore starsze DAW-y tak mialy, ze nagrywaly tylko po dwie sciezki ... Zdziwilem sie, bo kto by nagrywal wokal solo przy pomocy dwoch mikrofonow i potem borykal sie z fazowoscia albo spiewem kolebiacym sie miedzy kanalami. W kazdym razie (majac juz dawno za soba takie eksperymenty) moge stanowczo odradzic proby nagrywania wokalu leadera w stereo. Chorki i harmonie, efekty specjalne i nienaturalne - a, to co innego ...
MD.
**********************

... ojjjj chyba coś pokręciłem. Przed chwilą jeszcze raz sprawdziłem i .... zapisało mi lewy i prawy kanał w jednym pliku.

Dziękuję za odpowiedzi, i myślę że mozna zamknąć temat....
**********************
Ola-ola, nie tak szybko! To znaczy ze dotychczasowa dyskusja dotyczyla nie stereofonicznego zapisu wokalu, tylko dwoch sciezek mono. Niektore starsze DAW-y tak mialy, ze nagrywaly tylko po dwie sciezki ... Zdziwilem sie, bo kto by nagrywal wokal solo przy pomocy dwoch mikrofonow i potem borykal sie z fazowoscia albo spiewem kolebiacym sie miedzy kanalami. W kazdym razie (majac juz dawno za soba takie eksperymenty) moge stanowczo odradzic proby nagrywania wokalu leadera w stereo. Chorki i harmonie, efekty specjalne i nienaturalne - a, to co innego ...
MD.
Wlasciciel studia nagraniowego Youtopia w Edmonton, Kanada, tamze mieszkajacy na stale od 1985. Od 1997 staly wspolpracownik magazynu EiS, specjalizujacy sie w testach i recenzjach hardware i software dla produkcji studyjnej.
Re: Stereo or mono
...bo kto by nagrywal wokal solo przy pomocy dwoch mikrofonow i potem borykal sie z fazowoscia albo spiewem kolebiacym sie miedzy kanalami ......
**********************
Jako ciekawostkę dodam, że w Polskim Radiu jest kilkoro (naszczęście coraz mniej - emerytura się kłania!) "realizatorów", kórzy po wielu latach ciężkiej pracy dopiero teraz z mozołem odkrywają tę podstawową prawdę, że jak gada jeden, to powinien gadać do jednego mikrofonu.
Zaś co do głównego wątku: oczywiście że nie ma potrzeby nagrania stereo, ale
gdy będziesz nakładał pogłos na ścieżkę mono w CEP stosując edycję niszczącą, to w efekcie pogłos będzie również monofoniczny. Jak temu zaradzić? Po prostu konwersja do pliku stereo i tyle (oczywiście przed pogłosem).
**********************
Jako ciekawostkę dodam, że w Polskim Radiu jest kilkoro (naszczęście coraz mniej - emerytura się kłania!) "realizatorów", kórzy po wielu latach ciężkiej pracy dopiero teraz z mozołem odkrywają tę podstawową prawdę, że jak gada jeden, to powinien gadać do jednego mikrofonu.
Zaś co do głównego wątku: oczywiście że nie ma potrzeby nagrania stereo, ale
gdy będziesz nakładał pogłos na ścieżkę mono w CEP stosując edycję niszczącą, to w efekcie pogłos będzie również monofoniczny. Jak temu zaradzić? Po prostu konwersja do pliku stereo i tyle (oczywiście przed pogłosem).