Stereo encoding w mp3
W Sound Forge'u przy wyborze zapisu w formacie Mp3 w oknie STEREO ENCODING do wybory mam takie opcje: Mono, Dual Channel, Stereo, Joint Stereo i tu dodatkowo Mid/Side Stereo oraz Intensity stereo. Może mi ktoś wyjaśnić jaka jest tu różnica między stereo a joint stereo oraz czym są te mid/side i intensity? THX z góry!
Re: Stereo encoding w mp3
Kodowanie w materiału w trybie pełnym stereo oznacza, że oba kanały kodowane są (prawie) całkowicie niezależnie, to znaczy w praktyce, że potrzeba średnio dwa razy więcej bitów na uzyskanie tej samej jakości programu stereofonicznego niż dla programu mono, albo inaczej - że jakość programu dwukanałowego będzie dużo gorsza od programu mono, jeśli zostaną one zakodowane do pliku o tej samej wielkości. Napisałem prawie całkowicie niezależnie, bo koder musi jednak wykonać dodatkową analizę zawartości składowych przeciwfazowych w obu kanałach aby skorygować krzywe maskowania w celu minimalizacji efektu demaskowania zniekształceń kodowania przy prezentacji stereofonicznej (szczegół nieistotny z punktu widzenia użytkownika kodera).
Kodowanie w trybie joint stereo (czyli łączne kodowanie kanałów stereofonicznych) polega na wykorzystaniu podobieństwa sygnałów lewego i prawego kanału w celu zaoszczędzenia dodatkowych bitów przez uniknięcie podwójnego kodowania tej samej informacji. Tryb middle/side to tryb w którym oblicza się sumę i różnicę kanałów (podobnie do obróbki LR/MS w studio) i koduje dwoma koderami osobno sumę i osobno różnicę. Dzięki temu składowe powtarzające się nie są obecne w kanale różnicowym i ten kanał generuje znacznie mniej bitów informacji a kompresja jest efektywniejsza (mniejsze zniekształcenia przy tym samym stopniu kompresji). Oczywiście proces sumowania/odejmowania jest odwracany w dekoderze co pozwala odzyskać sygnał L i R.
Kodowanie w trybie Intesity Stereo czyli tzw. kodowanie natężeniowe to oszustwo psychoakustyczne polegające na tym, że de facto kodowany jest tylko jeden sygnał mono oraz specjalny zestaw współczynników które określają, jak poszczególne składowe częstotliwościowe są rozlokowane w panoramie stereofonicznej. Dekoder to coś w rodzaju układu pseudo-stereo, który rozstawia poszczególne fragmenty pasma w panoramie zgodnie z tymi współczynnikami. Jest to tryb najbardziej oszczędny (a więc również - pozwalający na osiągnięcie najmniejszych zniekształceń przy tej samej objętości pliku), ale z drugiej strony jakość stereofonii uzyskana z takiego kodera jest raczej marna.
Praktyka pokazuje, że najlepszym rozwiązaniem jest zastosowanie kodowania łącznego middle/side dla niskich i średnich częstotliwości a intensity stereo - dla wysokich. Przypuszczam, że te dwie opcje wymuszają w SF zastosowanie określonego trybu dla całego pasma, zatem najlepiej ich nie włączać, chyba, że się chce poeksperymentować.
Kodowanie w trybie joint stereo (czyli łączne kodowanie kanałów stereofonicznych) polega na wykorzystaniu podobieństwa sygnałów lewego i prawego kanału w celu zaoszczędzenia dodatkowych bitów przez uniknięcie podwójnego kodowania tej samej informacji. Tryb middle/side to tryb w którym oblicza się sumę i różnicę kanałów (podobnie do obróbki LR/MS w studio) i koduje dwoma koderami osobno sumę i osobno różnicę. Dzięki temu składowe powtarzające się nie są obecne w kanale różnicowym i ten kanał generuje znacznie mniej bitów informacji a kompresja jest efektywniejsza (mniejsze zniekształcenia przy tym samym stopniu kompresji). Oczywiście proces sumowania/odejmowania jest odwracany w dekoderze co pozwala odzyskać sygnał L i R.
Kodowanie w trybie Intesity Stereo czyli tzw. kodowanie natężeniowe to oszustwo psychoakustyczne polegające na tym, że de facto kodowany jest tylko jeden sygnał mono oraz specjalny zestaw współczynników które określają, jak poszczególne składowe częstotliwościowe są rozlokowane w panoramie stereofonicznej. Dekoder to coś w rodzaju układu pseudo-stereo, który rozstawia poszczególne fragmenty pasma w panoramie zgodnie z tymi współczynnikami. Jest to tryb najbardziej oszczędny (a więc również - pozwalający na osiągnięcie najmniejszych zniekształceń przy tej samej objętości pliku), ale z drugiej strony jakość stereofonii uzyskana z takiego kodera jest raczej marna.
Praktyka pokazuje, że najlepszym rozwiązaniem jest zastosowanie kodowania łącznego middle/side dla niskich i średnich częstotliwości a intensity stereo - dla wysokich. Przypuszczam, że te dwie opcje wymuszają w SF zastosowanie określonego trybu dla całego pasma, zatem najlepiej ich nie włączać, chyba, że się chce poeksperymentować.
Re: Stereo encoding w mp3
Składam stokrotne dzięki i pozdrawiam!