Strona 1 z 2

Rekomendowane monitory

: poniedziałek 24 lis 2014, 10:39
autor: Leff

Temat monitorów jest wałkowany na forach branżowych od zawsze. Co chwilę padają pytania typu "jakie monitory kupić", najlepiej tanie i dobre. Jednak każdy kto trochę już żyje wie, że "tanio" i "dobrze" bardzo rzadko idą ze sobą w parze.


Pomyślałem sobie, by w tym wątku wypowiedzieli się doświadczeni wyjadacze studyjni, pracujący w zawodowych warunkach i podzielili się z resztą użytkowników swoim doświadczeniem w zakresie używania monitorów studyjnych. By powiedzieli na czym pracują i dlaczego, co mogą polecić i ile to musi kosztować.


Podkreślam, że chodzi wyłącznie o wypowiedzi z własnego doświadczenia.


Sądzę, że może to być ciekawy i wartościowy wątek :)


Re: Rekomendowane monitory

: poniedziałek 24 lis 2014, 16:48
autor: Tadeo
Moim skromnym zdaniem rekomendowanym moniorem jest yamaha ns10, nie wiem w czym tkwi jej sukces, być moze to kwestia zamknietej obudowy dzieki czemu zyskujemy bdb kontrole nad wyzszym basem, z drozszych produkcji to rodzime sveda audio (zamknięte) conajmniej tak samo dobra kontrola nad srodkiem i górką (syblilanty i wieele innych aspektów w tym rejestrze) Sveda mają także jedna dodatkowa zaletę- nie męczą, mozna godzinami pracować a nie dość ze sprawdzają sie przy wszystkich aspektach studyjnych jak sledzenie podczas rejestracji mix master to naprawdę z duuzą przyjemnoscia sie na nich słucha muzyki - dla mnie sveda to nr 1.




Pnąc się cenowo w góre napotykamy po drodze focal sm 9 (również zamknięte ale juz z innym patentem;)



tutaj baaasy- bardzo nisko schodzą i skutecznie sie ustawia brzmienie w tym rejestrze ale górka jest męcząca przynajmniej dla mnie, nie mógłbym na nich zbyt długo pracować. zapewne kwestia gustu ale tak juz beryl brzmi przez co brzmienie całości odbiera sie jakby mało muzyczne (w przeciwienstwie do sveda) focal wychodzi nieco cyfrowo i sterylnie w odsłuchu, zaznaczam w odsłuchu bo z perspektywy czasu- w pracy w studio efekty są piorunująco dobre. Mimo natarczywego brzmienia berylu zakres wysokich ustawiam jak bozia przykazała - jestem skłonny do ciemniejszych miksów a doły wyprodukowane w tych sm9 mają bardzo duzo powietrza;)



na sveda łatwiej o jasniejszy bardziej współczesny miks niz w sm9, te drugie za to w dołach duzo nadrabiają i tak to juz jest w monitorach...jak nie jedno to drugie, zawsze coś;)


bardzo proszę wszystkich ,,przeceniających'' role monitorów by nie bagatelizowali adaptacji pomieszczenia oraz co najwazniejsze treningu własnego słuchu


pozdrawiam

tadek

Re: Rekomendowane monitory

: wtorek 25 lis 2014, 16:28
autor: fallworm

Dodam do powyższej wypowiedzi odnośnie Yamaha NS10: Wystarczy popatrzeć na charakterystykę wodospadową (wygasania częstotliwości), aby stwierdzić, dlaczego te monitory bronią się do dzisiaj w studiach, w obliczu sąsiadujących obok nich bardziej zaawansowanych technologicznie rozwiązań.


Uzasadnienie:
Bardzo szybka odpowiedź impulsowa przetworników, wyjątkowo małe rezonanse obudowy.


Dla mnie mógłby być to odsłuch dodatkowy do precyzyjnej analizy częstotliwości basu i niskiego środka. Nie mam ich ze względu na (1) brak miejsca i (2) trochę szkoda pieniędzy.


 


 


Odnośnie właściwej wypowiedzi w temacie:


Na wstępie napiszę, że zawarte poniżej zdania są moją opinią, którą nabyłem wraz z paruletnim doświadczeniem.


Aktualnie preferowane monitory główne: Adam A7X + Adam Sub8
Aktualnie preferowane monitory pomocnicze: Avantone MixCubes Active



Uzasadnienie:
Doświadczenie. W 2006 roku stałem się przypadkiem szczęśliwym posiadaczem modelu A7, który w niedalekiej przeszłości wymieniłem na A7X. Użyłem stwierdzenia "przypadkiem" ze względu na to, że wcześniej nie byłem w stanie określić, jakiego typu dźwięku oczekuje po monitorach, więc porównując - tak na prawdę nie mając za sobą odsłuchów referencyjnych nie wiedziałem, jak co ma brzmieć. Wziąłem te, które pokazywały jak najwięcej detali.


Dzisiaj jest 2014, więc 8 lat doświadczeń z tym modelem monitorowania dźwięku mogę podsumować pewnymi uwagami:


Monitory główne:


====== Adam A7x


Plusy:
+ Szczegółowość / selektywność w użytecznym zakresie częstotliwości,
+ Charakterystyka przenoszenia - w użytkowym zakresie (+/-1dB) pokrywa to co potrzeba w każdym nurcie muzycznym.
+ Relatywnie szybka odpowiedź impulsowa (BR)
+ Piękna selektywność stereofoniczna przy odpowiednim ulokowaniu monitorów i siebie względem monitorów . Można z przyjemnością opracowywać dynamikę w kanałach M/S bez przełączania się w tryb Solo.
+ Wyjątkowo mało odczuwalna filtracja grzebieniowa na zwrotnicy częstotliwości - wydaje mi się, że filtracja jest bardzo stroma, ale nie sprawdzałem tego.


+ Mają podobno ładne brzmienie (jeżeli ktoś ich wcześniej nie słuchał to po włączeniu na tych monitorach ich ulubionego miksu mówią, że teraz na prawdę go mogą usłyszeć).
+ Na prawdę mogą zabrzmieć głośno i potężnie (jakby ktoś był zainteresowany np. klient)



Minusy:
- 2 porty BR z przodu przyczyniają się do tego, że ulokowanie monitorów na szerokim blacie stołu bez stanowczego podwyższenia totalnie zamazuje dolne pasmo.


- Przez owe porty BR należy, za każdym razem przed rozpoczęciem pracy sprawdzić czy w okolicach monitorów nie znajdują się przypadkowe rzeczy. Życie, życiem.. Papierowy kubek, foliówka, kartka z notatkami, długopis w odległości 0,5 metra i jeżeli nie wpadniemy na to, że to może być przyczyną problemów z brzmieniem miksu to pewnie będziemy próbowali w tym miksie wyeliminować problem jakąś kolejną magiczną wtyczką (Magic Mix Problem Solution VST).



====== Adam Sub8


Plusy:
+ Doskonałe dopełnienie najniższych częstotliwości,
+ Odpowiedź impulsowa, szybkość, której nie spotkałem w jakimkolwiek rozwiązaniu do 2kpln,
+ Malutki.
+ Regulacja odcięcia i głośność z pilota.
+ Limiter optyczny


+ Potrafi być głośny (dla lubiących eksperymentować np - Adam Sub8 vs Magnat Quantum Sub 6725, 1:0 dla Adama w każdej kategorii w tym głośności (do momentu w którym Magnat trzyma jeszcze kontrole nad głośnikiem )).



Minusy:
- Leciutkie szumy, które słychać na monitach.



Monitory pomocnicze:


====== Avantone MixCubes Active


Zakupione w konkretnym celu. Raczej nie trudno się domyśleć jakim - monitorowanie środka pasma bez filtracji grzebieniowej, ustawianie balansu wokalu, stopy i werbla, kontroli zawartości harmonicznych w liniach basu i tzw próby ognia:-).


Są tacy, którzy twierdzą, że zamiast Mixcubes można stosować kolumienki komputerowe lub głośniki z monitora lub np. zamienniki typu Behritone. Ja próbowałem. Teraz mam doświadczenie i stwierdzam, że jedynym słusznym miejscem na "substytuty" jest kosz na śmieci lub półka w sklepie - nie moje miejsce pracy.


Plusy:


+ Z założonych celów (powyżej) wywiązują się bardzo dobrze - lepiej niż monitory główne.
+ Po miesiącu pracy z nimi nie da się pracować bez nich (nie wiem czy to plus, ale na plus działa, że bardzo usprawniają pracę, nie trzeba się zastanawiać, wystarczy przełączyć na MixCube'y ustawić i zapomnieć).
+ Świetne do pracy z samą ścieżką wokalu - to już jest chirurgia.


Minusy:


- Leciutko szumią
- Dwa ogromne zasilacze zewnętrzne
- Ciężkie.
- No i trzeba zaznaczyć, że w Polsce trudno dostępne w tym momencie, (mimo, że sklepy twierdzą na stronach, że dostępność w ciągu 3-5 dni to ja czekałem na swoje 2 miesiące - Audiostacja zamawia je podobno raz na kwartał i znikają jak świeże bułeczki)


 


Uwagi końcowe:


Nie napiszę, porównań między modelami różnych monitorów w stylu Adam A7x są lepsze od.. To bez sensu w obliczu poniższego zdania:


Jeżeli monitory brzmią dostatecznie szczegółowo i nie podbarwiają to warto zacząć się ich uczyć odrzucając inne modele brzmienia. Mając za sobą X set przeanalizowanych gotowych miksów w szczegółowych, sterylnych i chirurgicznych warunkach, jakie oferują np. Adam A7X, będziesz w stanie wyprodukować na nich coś równie dobrego.


Sztuka uczenia się pracy na monitorach polega na słuchaniu i analizie. Wiadomo - każdy model monitorów głównych ma nieco inne "podbarwienie" charakterystyki, przez co wymaga osobnej nauki (minimum kilku miesięcy?). Na jednych monitorach środkowe pasmo będzie wycofane, na innych relatywnie podbite, na jednych wysokie częstotliwości mogą być ździebko kłujące, na innych jedwabiście miękkie, ale jedne i drugie pokazują prawdę. Ważne jest, aby ta prawda była jak najbardziej rozdzielcza/selektywna abyśmy mogli pracując na nich dążyć, aby wypełnienie pasm było zgodne z wzorcami referencyjnymi - wcześniej studiowanymi na tych właśnie monitorach. Nie da się wg mnie słuchać na jednym, pracować na drugim i osiągnąć brzmienie z pierwszego.


Oczywiście brzmienie również zależy od środowiska pracy. Pracując w pomieszczeniu w długim czasem pogłosu, z modami, które wręcz nie sprzyjają poprawnemu odsłuchiwaniu - nie ma mowy o prawdziwym monitorowaniu.
Kiedyś nie wierzyłem, że poprawa właściwości akustycznych pomieszczenia może mi w czymś dogodzić. Później doświadczalnie to zrozumiałem.
Dzisiaj pracuje w warunkach, które można uznać za lekko sztuczne - nie słychać nic, sterylność. Szum z monitorów, który normalnie byłby poniżej szumu otoczenia - teraz jest słyszalny. Czas pogłosu jest tak krótki, że jak zgaśnie światło i nic nie widać - błędnik głupieje i prawie nie możliwe jest trafić do wyjścia. Komputera w pomieszczeniu nie ma.
Można głównie pracować na bardzo niewielkich poziomach głośności.


Jedni mogą powiedzieć - że to nie naturalne, więc nie ma nic wspólnego z prawdą... A jaka jest prawda? Prawda jest taka, jakie są Twoje wzorce, jeżeli nabywasz prawdy słuchając jej w pewnym środowisku - to taka jest Twoja prawda i do tego będziesz dążył w tym środowisku. 
Warto posiłkować się mikrofonem pomiarowym i sprawdzić własne środowisko pracy.


Dążę do tego, że najważniejsza jest wg mnie szczegółowość, bo to jest najważniejsze. "Zakłamania" w pasmach można się wyuczyć. Szczegółowość osiągamy przez małe rezonanse obudowy monitorów (patrz charakterystyka wodospadowa), wybór monitorów z małą własną filtracją grzebieniową, niskimi masami membran głośników niskotonowych dostosowanie środowiska pracy tak, aby pogłos i rezonanse pomieszczenia nie wprowadzał filtracji grzebieniowych w miejscu odsłuchowym.


Na koniec jeszcze uwaga odnośnie ustawiania monitorów w pozycji poziomej, które są dedykowane do pracy pionowej. !!! - trzy wykrzykniki. Praca w takiej sytuacji narzuca, wymusza pozycję odsłuchową w osi poziomej głowy tylko jednym miejscu. Pamiętajcie o tym, bo różnice w przesunięciu tej głowy +/- 5 cm skutkują zmianami charakterystyki w miejscu podziału pasm głośników.


Na koniec jeszcze w sumie najmniej ważne – koszt tej całej imprezy (ceny z polski).


2x Adam a7x = 3600 pln brutto
1x Adam Sub8 = 2000 pln brutto
2x Avantone Mixcubes = 2200 brutto


Zatem cena nowego zestawu, który na długo spełni oczekiwania, którego warto się uczyć to mniej niż 8 kpln brutto.
Dużo? Po paru miksach może się zwrócić.


Re: Rekomendowane monitory

: wtorek 25 lis 2014, 17:31
autor: Kyle

Skoro już i tak planujemy podpieranie subem, to nie lepiej zamiast A7X + Sub8, kupić A5X + Sub10MK2 ? Efekt powinien być taki, że A5X+Sub10MK2 zejdą niżej.


Re: Rekomendowane monitory

: środa 26 lis 2014, 00:54
autor: fallworm

...
Skoro już i tak planujemy podpieranie subem, to nie lepiej zamiast A7X + Sub8, kupić A5X + Sub10MK2 ? Efekt powinien być taki, że A5X+Sub10MK2 zejdą niżej.
...


Osobiśćie, wydaje mi się, że subwoofer nie jest generalnie potrzebny do produkcji muzyki. Na pewno nie w przypadku A7X. Mój zysk to jest około 10-15 Hz w paśmie przenoszenia, w częstotliwościach "niemuzycznych" , które zazwyczaj odcinam na samym początku i paru hercach pokrywa się z A7X.


Czasem się przydaje do finalnego odsłuchu. Można sprawdzić regulując częstotliwość odcięcia jak system zareaguje .


Ja wybrałem A7X bo membrany pozwalają na odtworzenie wierne stopy z należytym i "realnym" rozmachem. Na mniejszych monitorach potężne "kopnięcia" mogą brzmieć conajmniej śmiesznie. Na monitorach z większymi membranami - 2 drożnymi pojawia się problem ze środkowymi częstotliwościami i odpowiedź impulsowa ze względu na masę też może dać sporo do życzenia. Zachwalane APS AEON są w porządku (też je mam ale ich nie preferuje, dlatego o nich nie pisze), ale wg mnie są lekko ułomne w zakresie środka i odpowiedzi - względem A7X. 


 


W każdym razie odpowiedź na pytanie:


Wg mnie nie jest lepiej kupić zaproponowany przez Ciebie zestaw. A5X słabo sobie poradzą z częstotliwościami basowymi oraz z odtworzeniem bębnów. Sub10Mk2 zagłuszy A5X, oprócz tego aby móc odpowiednio działać potrzebuje około 20m^2. Zysk paru herców w częstotliwościach już absolutnie nie muzycznych (względem Sub8) może mieć sens tylko w produkcjach filmowych, ale to ze współpracją z dużymi monitorami dalekiego pola.


 


Osobiście jeżeli mój budżet opiewałby na sumę A7X+Sub10Mk2 to kupiłbym A7X+Sub8 a za oszczędności zatrudniłbym akustyka do ustawienia i opomiarowania punktu odsłuchowego.


Re: Rekomendowane monitory

: środa 26 lis 2014, 17:02
autor: Kyle


Osobiśćie, wydaje mi się, że subwoofer nie jest generalnie potrzebny do produkcji muzyki. Na pewno nie w przypadku A7X. Mój zysk to jest około 10-15 Hz w paśmie przenoszenia, w częstotliwościach "niemuzycznych" , które zazwyczaj odcinam na samym początku i paru hercach pokrywa się z A7X.



A7X schodzą do 51 Hz @-3 dB (pomiary z ~3ch różnych labów, w tym jedne prawdopodobnie od ADAM'a, natomiast w pomiarach z 4-go labu, a mianowicie EiS wyszło ~55Hz@-3dB, pewnie z powodu "niewygrzania" głośników basowych, więc przyjmijmy 51Hz@-3dB) ... to co ponizej 51Hz ucinasz, bo to częstotliwości "niemuzyczne"? Przy produkcji muzyki nie trzeba słszeć tego, co jest poniżej ~50 Hz?




Wg mnie nie jest lepiej kupić zaproponowany przez Ciebie zestaw. A5X słabo sobie poradzą z częstotliwościami basowymi oraz z odtworzeniem bębnów.


W zestawie z subem, A5X nie muszą sobie radzić z częstotliwościami basowymi i bębnami (poniżej ~70Hz), bo to będzie grał sub.




Sub10Mk2 zagłuszy A5X,


Jak zagłuszy? Nie ma ten model regulacji wzmocnienia samego suba?


Re: Rekomendowane monitory

: środa 26 lis 2014, 17:17
autor: laser777
...Osobiśćie, wydaje mi się, że subwoofer nie jest generalnie potrzebny do produkcji muzyki. Na pewno nie w przypadku A7X. Mój zysk to jest około 10-15 Hz w paśmie przenoszenia, w częstotliwościach "niemuzycznych" , które zazwyczaj odcinam na samym początku i paru hercach pokrywa się z A7X.
A7X schodzą do 51 Hz @-3 dB (pomiary z ~3ch różnych labów, w tym jedne prawdopodobnie od ADAM'a, natomiast w pomiarach z 4-go labu, a mianowicie EiS wyszło ~55Hz@-3dB, pewnie z powodu "niewygrzania" głośników basowych, więc przyjmijmy 51Hz@-3dB) ... to co ponizej 51Hz ucinasz, bo to częstotliwości "niemuzyczne"? Przy produkcji muzyki nie trzeba słszeć tego, co jest poniżej ~50 Hz?
Wg mnie nie jest lepiej kupić zaproponowany przez Ciebie zestaw. A5X słabo sobie poradzą z częstotliwościami basowymi oraz z odtworzeniem bębnów.
W zestawie z subem, A5X nie muszą sobie radzić z częstotliwościami basowymi i bębnami (poniżej ~70Hz), bo to będzie grał sub.

Sub10Mk2 zagłuszy A5X,
Jak zagłuszy? Nie ma ten model regulacji wzmocnienia samego suba?
...

Wycina się te parę Hz bo one są szkodliwe dla miksu...Jak nie zrobisz tego sam to wytną je na masteringu
czasem nawet wycina się trochę wysokich częstotliwości

Re: Rekomendowane monitory

: środa 26 lis 2014, 19:33
autor: Kyle



Wycina się te parę Hz bo one są szkodliwe dla miksu...




Które?


Re: Rekomendowane monitory

: środa 26 lis 2014, 23:08
autor: Zbynia

Panowie rozpieprzyliście temat durnymi dywagacjami - zapoznajcie się z pierwszym postem i przestańcie śmiecić


Re: Rekomendowane monitory

: środa 26 lis 2014, 23:37
autor: laser777
... Wycina się te parę Hz bo one są szkodliwe dla miksu...

Które?...

Niskie do około 30hz
Jak masz DAW fl studio to tam akurat jest oryginalny projekt " Iridium Hanging on" gdzie na masterze wpięty jest equalizer i wycięta jest góra i dół przy końcach...choć ten projekt nie jest naprawdę super profesjonalny
Wspominali też o tym na kursach że podczas masteringu usuwają zbędne częstotliwości na końcach pasma słyszalnego które miksowi nie służą
Ja generalnie na masterze niczego nie ruszam i wolę to zostawić profesjonalistą.
A na osobnych ścieżkach prowadzę czasem takie zabiegi