Fairlight
Koledzy, mam pytanie.
Czy ktos może powiedzieć mi coś blizszego o instrumencie Fairlight? Pytam bo oprocz plyt Kate Bush gdzie wszędzie niemal jest wykorzystywany malo kiedy mozna spotkac go w innych muzycznych produkcjach - a może niedokladnie czytam okładki. W kazdym razie ciekaw jestem czy to coś specjalnie ciekawego i dlaczego jest tak malo popularny.
Pozdrawiam
Czy ktos może powiedzieć mi coś blizszego o instrumencie Fairlight? Pytam bo oprocz plyt Kate Bush gdzie wszędzie niemal jest wykorzystywany malo kiedy mozna spotkac go w innych muzycznych produkcjach - a może niedokladnie czytam okładki. W kazdym razie ciekaw jestem czy to coś specjalnie ciekawego i dlaczego jest tak malo popularny.
Pozdrawiam
Re: Fairlight
No coz, fairlight to firma, Tobie chodzi o Farlighta CMI - cholernie droga stacje robocza-system (komputerowy sampler, syntezator, sekwencer etc) ktory powstal pod koniec lat 70 i pojawial sie w kilku odslonach...
Uzywali go takze JMJ, Pink Floyd, Mike Oldfields, Queen i jeszcze wielu innych...
pozdrowienia
szymon
Uzywali go takze JMJ, Pink Floyd, Mike Oldfields, Queen i jeszcze wielu innych...
pozdrowienia
szymon
Re: Fairlight
Jestem prawie pewien, że widziałem go w spisie instrumentów wykorzystanych na płycie "Outside" Bowiego. Na pewno używali go też Peter Gabriel, Stevie Wonder, Thomas Dolby, Howard Jones, Jan Hammer, the Pet Shop Boys, Tears For Fears, Frankie Goes to Hollywood, Jane Child, The Art of Noise, Jean Michel Jarre, Alan Parsons...
Fairlight CMI, o ile mi wiadomo, był rzeczywiście potężny, jak na czasy, w których powstawał (i cholernie drogi, dziesiątki tysięcy zielonych...), ale z dzisiejszej perspektywy może być mało użyteczny, ponieważ był zaprojektowany całkowicie "obok" standardów w technologiach muzycznych, np. do obsługi MIDI trzeba było dokupić specjalny interface. Niemniej ta nietypowość mogłaby być atutem. Brzmienia generowane przez Art of Noise do dziś są raczej trudne do podrobienia.
A jeśli chodzi o budowę, to proszę: Fairlight CMI Series III był zbudowany z modułów realizujących różne funkcje i wykorzystujących procesory Motoroli (68000). 200 MB HD, 32 MB RAM (niedużo z dzisiejszej perspektywy, prawda?), samplował (również bezpośrednio na HD) z częstotliwością 50 kHz, generował dźwięk z częstotliwością 200 kHz (!), polifonia wynosiła 16 głosów (pamięć, polifonię, dysk można było poszerzać). Instrument posiadał własny system operacyjny z interfacem wyświetlanym na monitorze, obsługiwał pamięci optyczne, pióro świetlne, klawiaturę alfanumeryczną, tablet, itp. Miał także sloty na dodatkowe karty rozszerzeń (np. wspomniane MIDI). Oprócz samplingu Fairlight CMI mógłwykorzystywać również różne techniki syntezy. O wewnętrznym sekwencerze nie trzeba chyba wspominać...
Fairlight CMI, o ile mi wiadomo, był rzeczywiście potężny, jak na czasy, w których powstawał (i cholernie drogi, dziesiątki tysięcy zielonych...), ale z dzisiejszej perspektywy może być mało użyteczny, ponieważ był zaprojektowany całkowicie "obok" standardów w technologiach muzycznych, np. do obsługi MIDI trzeba było dokupić specjalny interface. Niemniej ta nietypowość mogłaby być atutem. Brzmienia generowane przez Art of Noise do dziś są raczej trudne do podrobienia.
A jeśli chodzi o budowę, to proszę: Fairlight CMI Series III był zbudowany z modułów realizujących różne funkcje i wykorzystujących procesory Motoroli (68000). 200 MB HD, 32 MB RAM (niedużo z dzisiejszej perspektywy, prawda?), samplował (również bezpośrednio na HD) z częstotliwością 50 kHz, generował dźwięk z częstotliwością 200 kHz (!), polifonia wynosiła 16 głosów (pamięć, polifonię, dysk można było poszerzać). Instrument posiadał własny system operacyjny z interfacem wyświetlanym na monitorze, obsługiwał pamięci optyczne, pióro świetlne, klawiaturę alfanumeryczną, tablet, itp. Miał także sloty na dodatkowe karty rozszerzeń (np. wspomniane MIDI). Oprócz samplingu Fairlight CMI mógłwykorzystywać również różne techniki syntezy. O wewnętrznym sekwencerze nie trzeba chyba wspominać...
Re: Fairlight
...Koledzy, mam pytanie.
Czy ktos moz˙e powiedziec´ mi cos´ blizszego o instrumencie Fairlight? Pytam bo oprocz plyt Kate Bush gdzie wsze˛dzie niemal jest wykorzystywany malo kiedy mozna spotkac go w innych muzycznych produkcjach - a moz˙e niedokladnie czytam ok?adki. W kazdym razie ciekaw jestem czy to cos´ specjalnie ciekawego i dlaczego jest tak malo popularny.
Pozdrawiam...
**********************
Sprawdz tu: http://www.vintagesynth.org/misc/fairlight_cmi.shtml
Czy ktos moz˙e powiedziec´ mi cos´ blizszego o instrumencie Fairlight? Pytam bo oprocz plyt Kate Bush gdzie wsze˛dzie niemal jest wykorzystywany malo kiedy mozna spotkac go w innych muzycznych produkcjach - a moz˙e niedokladnie czytam ok?adki. W kazdym razie ciekaw jestem czy to cos´ specjalnie ciekawego i dlaczego jest tak malo popularny.
Pozdrawiam...
**********************
Sprawdz tu: http://www.vintagesynth.org/misc/fairlight_cmi.shtml
Re: Fairlight
Fairlight CMI, o ile mi wiadomo, by? rzeczywis´cie pote˛z˙ny, jak na czasy, w których powstawa? (i cholernie drogi, dziesia˛tki tysie˛cy zielonych...)
*****
Oj, nawet wiecej....
==========
..by? zaprojektowany ca?kowicie "obok" standardów w technologiach muzycznych, np. do obs?ugi MIDI trzeba by?o dokupic´ specjalny interface.
*****
Nie obok a raczej przed, zwlaszcza wesje I i II; MIDI przyszlo po nich.
==========
O wewne˛trznym sekwencerze nie trzeba chyba wspominac´......
*****
A nawet trzech.
*****
Oj, nawet wiecej....
==========
..by? zaprojektowany ca?kowicie "obok" standardów w technologiach muzycznych, np. do obs?ugi MIDI trzeba by?o dokupic´ specjalny interface.
*****
Nie obok a raczej przed, zwlaszcza wesje I i II; MIDI przyszlo po nich.
==========
O wewne˛trznym sekwencerze nie trzeba chyba wspominac´......
*****
A nawet trzech.
Re: Fairlight
Brzmienia generowane przez Art of Noise do dzis´ sa˛ raczej trudne do podrobienia.
*****
Tu moze warto jako ciekawostke odnotowac jak na temat Fairlighta wyrazil sie JJ Jeczalik z Art of Noise.
Otoz wg niego CMI lepiej brzmial w utworach w stroju E niz w innych, poniewaz czarne klawisze osiagaly swoje maksymalne velocity przy mniejszym wysilku ze strony grajacego niz biale.
PS. Mamy tu swoja droga kolejny przyklad ze slownictwa technicznego (velocity) gdzie nie przyjal sie jeszcze, z tego co wiem, uniwersalny odpowiednik w jezyku polskim. Moze warto byloby pomyslec nad tym i innymi zwrotami a EiS pewnie zajelaby sie rozpowszechnieniem i wprowadzeniem tego do mowy potocznej (tak jak np zrobila z "wtyczka" w miejsce "plug-in").
Bylo na ten temat niedawno kilka wypowiedzi, w ktorych zauwazano "kwadratowosc" niektorych polskich terminow technicznych albo ich bezpuentowe zagmatwanie.
Jedna z drog to wzorem anglosasow siegnac do jezyka potocznego i uzyc go z odrobina polotu a moze sie narodzic kolejna "wtyczka".
*****
Tu moze warto jako ciekawostke odnotowac jak na temat Fairlighta wyrazil sie JJ Jeczalik z Art of Noise.
Otoz wg niego CMI lepiej brzmial w utworach w stroju E niz w innych, poniewaz czarne klawisze osiagaly swoje maksymalne velocity przy mniejszym wysilku ze strony grajacego niz biale.

PS. Mamy tu swoja droga kolejny przyklad ze slownictwa technicznego (velocity) gdzie nie przyjal sie jeszcze, z tego co wiem, uniwersalny odpowiednik w jezyku polskim. Moze warto byloby pomyslec nad tym i innymi zwrotami a EiS pewnie zajelaby sie rozpowszechnieniem i wprowadzeniem tego do mowy potocznej (tak jak np zrobila z "wtyczka" w miejsce "plug-in").
Bylo na ten temat niedawno kilka wypowiedzi, w ktorych zauwazano "kwadratowosc" niektorych polskich terminow technicznych albo ich bezpuentowe zagmatwanie.
Jedna z drog to wzorem anglosasow siegnac do jezyka potocznego i uzyc go z odrobina polotu a moze sie narodzic kolejna "wtyczka".
Re: Fairlight
Dzis przypadkiem natknalem sie na strone z paroma probkami dzwiekow CMI.
Jesli kogos to interesuje - warto sprawdzic.
A wiec posluchajta se Fairlighta
http://www.ghservices.com/gregh/fairligh/examples.htm
Jesli kogos to interesuje - warto sprawdzic.
A wiec posluchajta se Fairlighta
http://www.ghservices.com/gregh/fairligh/examples.htm
Re: Fairlight
...Dzis przypadkiem natknalem sie na strone z paroma probkami dzwiekow CMI.
Jesli kogos to interesuje - warto sprawdzic.
A wiec posluchajta se Fairlighta
http://www.ghservices.com/gregh/fairligh/examples.htm
...
*************
Próbki fajne, ale strona wyjątkowo brzydka
Jesli kogos to interesuje - warto sprawdzic.
A wiec posluchajta se Fairlighta
http://www.ghservices.com/gregh/fairligh/examples.htm
...
*************
Próbki fajne, ale strona wyjątkowo brzydka

Re: Fairlight
bardzo dziękuję za wszelakie informacje
Re: Fairlight
...bardzo dziękuję za wszelakie informacje...
**********************
proszę bardzo
i co, kupujesz?
**********************
proszę bardzo
i co, kupujesz?