Matryca LCD a praca studyjna

Jeśli masz problem związany ze sprzętem stosowanym w domowym lub profesjonalnym studiu, to tu jest odpowiednie miejsce, aby się nim zająć.
Awatar użytkownika
DJOZD
Posty:2591
Rejestracja:niedziela 22 gru 2002, 00:00
Matryca LCD a praca studyjna

Post autor: DJOZD » środa 13 sie 2008, 08:36

Witam.
Panowie, potrzebuje konkretnych informacji na temat waszych doswiadczen pracy z monitorami LCD.
Jak wiadomo praca w studio wiąże się z dlugotrwalym w patrywaniem się w ekran. Ztąd moje pytanie - jaki rodzaj matrycy LCD jest dla muzyka optymalny. Jak wiadomo jest sporo rodzajów matryc - TN (kilka rodzajów starsze i nowsze), MVA (PVA,S-PVA,S-WVA). Do tego dochodzą wersje matowe i odblaskowe. Do tego parametry jak jasność (standardowo 400 cd/m2) kontast (1000:1). Kąty ktore przy matrycach TN to srednio 160 stopni.
Wielkości ktore mnie osobiście interesuja to 24 cale.

- Bardzo proszę byście podpowiedzieli jakie są wasze doświadczenia z długotrwalą pracą przy różnych matrycach.
- Czy matryce TN są wystracające do parcy z audio. Jak rozpoznac czy amamy doczynienia z nowszym typem matrycy TN czy starszą.
- Czy warto pchać się w droższe MVA i dlaczego. Kolory to raczej nie jest wazny argument.
- jak wpływa na wasze zmęczenie oczu praca z LCD. Czy nie są to zbyt jasne monitory? Czy da sie tak ustawić monitor o jasnosci 400 cd/m2 zeby nie świecił jak żarówka.
- Matowy ekran jest lepszy dla muzyka?
- Jak się ma praca z LCD do CRT (100hz), czy monitory LCD są bardziej szkodliwe dla oczu? bardzo przywiązuje do tego wagę.

Wiadomo ze my muzycy studyjni poracujemy duzo przy komuterze. bardzo mi zależy na wszytskich waszych spostrzezeniach odnośnie pracy z LCD, tym jak macie to wyregulowane, jak to wpolywa na wasze oczy.

Bede wdzięczny za kazde uwagi.
Pozdrowienia!

Zbynia
Posty:7665
Rejestracja:sobota 09 paź 2004, 00:00

Re: Matryca LCD a praca studyjna

Post autor: Zbynia » środa 13 sie 2008, 09:19

w lcd odswiezanie wplywa na smuzenie a nie migotanie obrazu - wiec im mniejsze tym plynniejszy niezaklocony obraz

jasnosc - jak za duza to bola galy ale to sie ustawia zaleznie od warunkow w pomieszczeniu - nie ma szans bys popracowal przy 400cd po ciemku pol godziny - rozboli cie glowa

roznice miedzy matrycami to glownie kolory(ich intensywnosc) i katy widzenia - jak siedzisz na wprost to wystarczy w zuplnosci TN ktore sa nieraz dwukrotnie tansze od *va a tym bardziej sips
za drozszymi przemawiaja wlasnie glownie kolory i przedewszystkim katy

matowa nie odbija swiatla - jesli nie masz zrodel ktore moga sie odbijac mozesz wziasc tn na blyszczacej - kolory sa duzo ladniejsze niz na matowej jednak przy oknie z boku a jeszcze naslonecznionym jest mocno slabo choc nie ma tragedii

nie produkuje sie starszych typow matryc od kilku lat - wszystkie to klasyczne aktywne tn plus nowe va i sips wiec nie ma obaw ze trafisz bubla

co do jasnosci to szukaj monitora z profilami bys jednym kliknieciem mogl sobie ja zmniejszyc

Awatar użytkownika
stevelukather
Posty:732
Rejestracja:niedziela 31 mar 2002, 00:00

Re: Matryca LCD a praca studyjna

Post autor: stevelukather » środa 13 sie 2008, 09:20

...Witam.
Panowie, potrzebuje konkretnych informacji na temat waszych doswiadczen pracy z monitorami LCD.
Jak wiadomo praca w studio wiąże się z dlugotrwalym w patrywaniem się w ekran. Ztąd moje pytanie - jaki rodzaj matrycy LCD jest dla muzyka optymalny. Jak wiadomo jest sporo rodzajów matryc - TN (kilka rodzajów starsze i nowsze), MVA (PVA,S-PVA,S-WVA). Do tego dochodzą wersje matowe i odblaskowe. Do tego parametry jak jasność (standardowo 400 cd/m2) kontast (1000:1). Kąty ktore przy matrycach TN to srednio 160 stopni.
Wielkości ktore mnie osobiście interesuja to 24 cale.

- Bardzo proszę byście podpowiedzieli jakie są wasze doświadczenia z długotrwalą pracą przy różnych matrycach.
- Czy matryce TN są wystracające do parcy z audio. Jak rozpoznac czy amamy doczynienia z nowszym typem matrycy TN czy starszą.
- Czy warto pchać się w droższe MVA i dlaczego. Kolory to raczej nie jest wazny argument.
- jak wpływa na wasze zmęczenie oczu praca z LCD. Czy nie są to zbyt jasne monitory? Czy da sie tak ustawić monitor o jasnosci 400 cd/m2 zeby nie świecił jak żarówka.
- Matowy ekran jest lepszy dla muzyka?
- Jak się ma praca z LCD do CRT (100hz), czy monitory LCD są bardziej szkodliwe dla oczu? bardzo przywiązuje do tego wagę.

Wiadomo ze my muzycy studyjni poracujemy duzo przy komuterze. bardzo mi zależy na wszytskich waszych spostrzezeniach odnośnie pracy z LCD, tym jak macie to wyregulowane, jak to wpolywa na wasze oczy.

Bede wdzięczny za kazde uwagi.
Pozdrowienia!
...
**********************
Nie znam sie na tych wszystkich technicznych sprawach jesli chodzi o monitory,ale na pewno do pracy w studio lepszy jest LCD niz CRT,po 8 godz nie bola oczy a przy CRT to jest masakra jakas.Na pewno matowy,bo ten odblaskowy jest dla grafikow,no i swiatlo odbija sie strasznie.Co do jasnosci swiecenia,kazdy monitor da sie regulowac w kwestii kontrastu,jasnosci swiecenia,im lepszy monitor tym wiekszy kat patrzenia,tyle........w zyciu juz nie chcialbym CRT,przez te francowate monitory moj astygmatyzm powiekszyl sie z 0.5 do 1.5.Dziekuje za taki interes.
[addsig]

Zbynia
Posty:7665
Rejestracja:sobota 09 paź 2004, 00:00

Re: Matryca LCD a praca studyjna

Post autor: Zbynia » środa 13 sie 2008, 09:24

aha jak potrzebujesz dwoch to lepiej zaladowac sie w 2x22" - duzo taniej(w cenie jednego 24")
kwestia jak daleko bedziesz siedzial - 1m to najdalej dla 24" by w miare komfortowo pracowac
jak bedzie troszke wiecej to polecam samsunga 32" fullhd - ma jakas matryce va a do tego swietnie spisuje sie z komputerem
mozesz sie tez rozejrzec za 26"(tez samsung - dokladnie maja 25.5 bo nie ma 26" matryc tak jak i nie ma 28" )

Awatar użytkownika
Soundscape
Posty:2054
Rejestracja:czwartek 15 mar 2007, 00:00
Kontakt:

Re: Matryca LCD a praca studyjna

Post autor: Soundscape » środa 13 sie 2008, 09:26

...w zyciu juz nie chcialbym CRT,przez te francowate monitory moj astygmatyzm powiekszyl sie z 0.5 do 1.5.Dziekuje za taki interes.
...
**********************
U mnie obok LCD 22` stoi 17-ka CRT...Cóż, różnica w obrazie nie do porównania. Na CRT trzymam tylko mikser Cubase a przy wszystkich innych działaniach jest wyłączony w cholerę. Wszyscy powinni jak najszybciej się przesiąść na LCD. No i myślę że dla muzyków będzie lepszym wyborem matowy ekran, bo jak już koledzy wyżej pisali, odblaskowy mimo iż daje lepszy obraz, odbija każde światło, a to może być po czasie niezwykle irytujące.

Awatar użytkownika
Soundscape
Posty:2054
Rejestracja:czwartek 15 mar 2007, 00:00
Kontakt:

Re: Matryca LCD a praca studyjna

Post autor: Soundscape » środa 13 sie 2008, 09:30

mozesz sie tez rozejrzec za 26"(tez samsung - dokladnie maja 25.5 bo nie ma 26" matryc tak jak i nie ma 28" )...
**********************
A właśnie - również polecam Samsungi. Bardzo udane monitory. I faktycznie - lepiej 2x22". Wyjdziesz z ok. 1900 pln jeśli złapiesz model Syncmaster 226BW.Aczkolwiek 24", takie porządniejsze, masz już za 1400-1500. Ceny idą dość szybko w dół.

Awatar użytkownika
hemisys
Posty:203
Rejestracja:środa 25 cze 2008, 00:00

Re: Matryca LCD a praca studyjna

Post autor: hemisys » środa 13 sie 2008, 10:26

(...)
Pozdrowienia!
...
**********************
Matryca nie ma żadnego znaczenia przy pracy z obrazami statycznymi (nie animacje). Różnica sprowadza się do kontrastu i jasności - w praktyce w sklepie musiałbyś sie troszkę powpatrywać żeby zauważyć różnicę. Głównym parametrem matryc jest szybkość odświeżania i odwzorowanie kolorów. Te pytania powinien zadać grafik lub animator. Proponuje tobie zwrócenie uwagi tylko na przekątną.

Pozdr.

Awatar użytkownika
DJOZD
Posty:2591
Rejestracja:niedziela 22 gru 2002, 00:00

Re: Matryca LCD a praca studyjna

Post autor: DJOZD » środa 13 sie 2008, 10:27

...aha jak potrzebujesz dwoch to lepiej zaladowac sie w 2x22" - duzo taniej(w cenie jednego 24")
kwestia jak daleko bedziesz siedzial - 1m to najdalej dla 24" by w miare komfortowo pracowac
jak bedzie troszke wiecej to polecam samsunga 32" fullhd - ma jakas matryce va a do tego swietnie spisuje sie z komputerem
mozesz sie tez rozejrzec za 26"(tez samsung - dokladnie maja 25.5 bo nie ma 26" matryc tak jak i nie ma 28" )...
**********************
Siedzę właśnie nie więcej jak 1 m, i nie ukrywam ze troche zależy mi na pionowej jak największej ilości pilseli (dla maxymalnie duzego widoku dla opcji ścieżek). A 24" jest 1200 pikseli. W sumie tylko 150 mniej.
Czy literki są naprawde małe w tych monitorach?

Z drugiej strony widząc 22" moniory w cenie miedzy 600 a 900 zł troche kusi zeby kupić 2 i mieć mikser osobno i DAW osobno.


Awatar użytkownika
Soundscape
Posty:2054
Rejestracja:czwartek 15 mar 2007, 00:00
Kontakt:

Re: Matryca LCD a praca studyjna

Post autor: Soundscape » środa 13 sie 2008, 10:41

Z drugiej strony widząc 22" moniory w cenie miedzy 600 a 900 zł troche kusi zeby kupić 2 i mieć mikser osobno i DAW osobno.

...
**********************
To jest bardzo wygodne rozwiązanie. Przy 22"-ach są dostępne monitorki z kontrastem 1000:1 i reakcją 2ms. Właśnie te bym proponował. (Tu ceny ok. 950-1100 powinny być. Samsung Syncmaster 226BW kosztuję ok. 950zł.)

Awatar użytkownika
KAFEL
Posty:713
Rejestracja:poniedziałek 04 sie 2003, 00:00

Re: Matryca LCD a praca studyjna

Post autor: KAFEL » środa 13 sie 2008, 12:59

...Z drugiej strony widząc 22" moniory w cenie miedzy 600 a 900 zł troche kusi zeby kupić 2 i mieć mikser osobno i DAW osobno.

...
**********************
To jest bardzo wygodne rozwiązanie. Przy 22"-ach są dostępne monitorki z kontrastem 1000:1 i reakcją 2ms. Właśnie te bym proponował. (Tu ceny ok. 950-1100 powinny być. Samsung Syncmaster 226BW kosztuję ok. 950zł.)...
**********************
Nikt nie wspomniał o wielkości plamki co ma podstawowe znaczenie przy pracy na dużych rozdzielczościach w nowoczesnych LCD. Szukaj takiego monitora który ma plamkę min. 0,28. Im większa plamka tym większy komfort dla oczu (na pewno na 26 calach).

ODPOWIEDZ