Sampler - co wybrać?
- lukas_music
- Posty:12
- Rejestracja:sobota 14 sty 2006, 00:00
Witam wszystkich bardzo serdecznie !!!
Mam następujące pytanie: jaki sampler powinienem wybrać do grania na scenie jak i w domowym studio?
Oczywiście sprecyzuję troszkę: czy lepiej zainwestować w dobrą kartę muzyczną, wstawić ją do laptopa i wgrać wirtualny sampler czy też lepiej (według mnie) zakupić sampler tradycyjny typu załóżmy E-mu ESI4000? Poszukuję dobrych brzmień akustycznych: przede wszystkim świetnej barwy fortepianu,piana elektrycznego typu fender oraz organów hammonda (czyli w sumie wszystko co najważniejsze dla klawiszowca:-) Czy z samplera da się "wygenerować" takoweż brzmienia?
Powiem szczerze, że jeszcze nigdy nie miałem styczności jako takiej z zaawansowanymi samplerami typu własnie np .E-mu.
Obecnie gram na Korgu 01/Wpro oraz Yamaha AN1X.
Co polecacie? Każda uwaga i rada będzie mile widziana!!!
Pozdrowienia
Mam następujące pytanie: jaki sampler powinienem wybrać do grania na scenie jak i w domowym studio?
Oczywiście sprecyzuję troszkę: czy lepiej zainwestować w dobrą kartę muzyczną, wstawić ją do laptopa i wgrać wirtualny sampler czy też lepiej (według mnie) zakupić sampler tradycyjny typu załóżmy E-mu ESI4000? Poszukuję dobrych brzmień akustycznych: przede wszystkim świetnej barwy fortepianu,piana elektrycznego typu fender oraz organów hammonda (czyli w sumie wszystko co najważniejsze dla klawiszowca:-) Czy z samplera da się "wygenerować" takoweż brzmienia?
Powiem szczerze, że jeszcze nigdy nie miałem styczności jako takiej z zaawansowanymi samplerami typu własnie np .E-mu.
Obecnie gram na Korgu 01/Wpro oraz Yamaha AN1X.
Co polecacie? Każda uwaga i rada będzie mile widziana!!!
Pozdrowienia
Re: Sampler - co wybrać?
Trochę jestem zakłopotany, bo twierdzisz, ze szukasz "...dobrych brzmień akustycznych: przede wszystkim świetnej barwy fortepianu,piana elektrycznego typu fender oraz organów hammonda (czyli w sumie wszystko co najważniejsze dla klawiszowca)..." Akurat prawie wszystkie wymienione tu brzmienia są generowane przez instrumenty elektryczne, a nie akustyczne. Mniejsza z tym, wiemy o co Ci chodzi. Dalej pytasz: " Czy z samplera da się "wygenerować" takoweż brzmienia?". Oczywiście, że tak, powstaje jednak pytanie czy gra jest warta świeczki?
Jakieś dziesięć lat temu kategorycznie bym polecał sampler hardware dobrej klasy, bowiem próbki standardowych klawiatur typu vintage i fortepianów brzmiały wtedy znacznie lepiej niż typowe ROM-playery. Dzisiaj wszelako mamy do dyspozycji znakomite klawiatury uszyte specjalnie na potrzeby występującego klawiszowca, który powinien obsłużyć standardowe gatunki muzyki pop-rock-blues. Mamy tam starannie opracowane klasyczne brzmienia pianin i organów elektrycznych, ewentualnie kilka brzmień syntetycznych i na ogół fortepian koncertowy, pod kontrolą pseudo-organowej klawiatury typu "waterfall" o rzetelnej długości. Typowym przykładem tego trendu będzie klawiatura Roland VR-760 lub Clavia Nord Electro 2. Będzie trudno znaleźć komplet próbek (programów dla specyficznego samplera) o jakości, która dorówna brzmieniowo tym klawiaturom emulującym. Z głowy wszelkie problemy ze stabilnością systemu laptop+sampler wirtualny, jakością interfejsu audio, okablowaniem itp, itd. Jeśli chciałbym grać w rockowo-bluesowej kapeli bez strachu, że coś mi się zaraz sypnie, to zainwestowałbym w taką właśnie klawiaturę. Natomiast dla muzyka eksperymentującego, szukającego nowych brzmień i form wyrazu - tak, świat syntezy i samplingu (software czy hardware) na pewno będzie bardziej kuszącą perspektywą.
MD.
Jakieś dziesięć lat temu kategorycznie bym polecał sampler hardware dobrej klasy, bowiem próbki standardowych klawiatur typu vintage i fortepianów brzmiały wtedy znacznie lepiej niż typowe ROM-playery. Dzisiaj wszelako mamy do dyspozycji znakomite klawiatury uszyte specjalnie na potrzeby występującego klawiszowca, który powinien obsłużyć standardowe gatunki muzyki pop-rock-blues. Mamy tam starannie opracowane klasyczne brzmienia pianin i organów elektrycznych, ewentualnie kilka brzmień syntetycznych i na ogół fortepian koncertowy, pod kontrolą pseudo-organowej klawiatury typu "waterfall" o rzetelnej długości. Typowym przykładem tego trendu będzie klawiatura Roland VR-760 lub Clavia Nord Electro 2. Będzie trudno znaleźć komplet próbek (programów dla specyficznego samplera) o jakości, która dorówna brzmieniowo tym klawiaturom emulującym. Z głowy wszelkie problemy ze stabilnością systemu laptop+sampler wirtualny, jakością interfejsu audio, okablowaniem itp, itd. Jeśli chciałbym grać w rockowo-bluesowej kapeli bez strachu, że coś mi się zaraz sypnie, to zainwestowałbym w taką właśnie klawiaturę. Natomiast dla muzyka eksperymentującego, szukającego nowych brzmień i form wyrazu - tak, świat syntezy i samplingu (software czy hardware) na pewno będzie bardziej kuszącą perspektywą.
MD.
Wlasciciel studia nagraniowego Youtopia w Edmonton, Kanada, tamze mieszkajacy na stale od 1985. Od 1997 staly wspolpracownik magazynu EiS, specjalizujacy sie w testach i recenzjach hardware i software dla produkcji studyjnej.
Re: Sampler - co wybrać?
Softwerowy Kontakt 2, Kontakt 2 I JESZCE RAZ...mam i jestem zachwycony. Prawde mowiea w tej chwili nie mam czasu na pisanie detali ale mzesz wejsc tu i poczytac.
cena tylko 1200 zeta/ mam nadzieje, ze jeszcze taka jest :)/ i ponad 15 GB probek.Kontakt 2
cena tylko 1200 zeta/ mam nadzieje, ze jeszcze taka jest :)/ i ponad 15 GB probek.Kontakt 2
musze zaczac traktowac siebie powazniej
Re: Sampler - co wybrać?
na scenie nie ma czasu na ladowanie probek i tego typu zabawy.....sampler kompletnie nie zda egzaminu - w studiu to zupelnie co innego
jak wyzej - dobry klawisz a bedziesz mial wszystko
jak wyzej - dobry klawisz a bedziesz mial wszystko
Re: Sampler - co wybrać?
a tak na boku sampler bez mozliwosci nagrywania to nie sampler - nie wiem czemu tak sie przyjelo(bardziej modul brzmieniowy)
Re: Sampler - co wybrać?
...na scenie nie ma czasu na ladowanie probek i tego typu zabawy... sampler kompletnie nie zda egzaminu - w studiu to zupelnie co innego...
Próbki do samplera, aby były pod ręką, można załadować znacznie wcześniej. Obliguje nas przy tym tylko jego pojemność RAM. A to tylko jest kwestią odpowiedniej organizacji pracy na nim. Codziennie na scenach całego świata czerpią prąd dziesiątki, jeśli nie setki tysięcy samplerów.
...a tak na boku sampler bez mozliwosci nagrywania to nie sampler - nie wiem czemu tak sie przyjelo(bardziej modul brzmieniowy)...
Co się przyjęło?
Sampler to urządzenie pozwalające na nagranie próbki dźwiękowej (akustycznej) i zapisanie jej do konkretnego formatu na nośniku elektronicznym.
Fajnie jest gdy przed/po zapisie potrafi owe próbki przeedytować, a jeszcze fajniej - później odegrać. Przy czym te dwie ostatnie cechy (zalety) wcale nie są w świetle definicji wymagane.
Próbki do samplera, aby były pod ręką, można załadować znacznie wcześniej. Obliguje nas przy tym tylko jego pojemność RAM. A to tylko jest kwestią odpowiedniej organizacji pracy na nim. Codziennie na scenach całego świata czerpią prąd dziesiątki, jeśli nie setki tysięcy samplerów.
...a tak na boku sampler bez mozliwosci nagrywania to nie sampler - nie wiem czemu tak sie przyjelo(bardziej modul brzmieniowy)...
Co się przyjęło?

Sampler to urządzenie pozwalające na nagranie próbki dźwiękowej (akustycznej) i zapisanie jej do konkretnego formatu na nośniku elektronicznym.
Fajnie jest gdy przed/po zapisie potrafi owe próbki przeedytować, a jeszcze fajniej - później odegrać. Przy czym te dwie ostatnie cechy (zalety) wcale nie są w świetle definicji wymagane.
Sympatycznie zielonokreskowy nadworny klaun Forum EiS
- lukas_music
- Posty:12
- Rejestracja:sobota 14 sty 2006, 00:00
Re: Sampler - co wybrać?
...
**********************
no tak, tylko że wymieniony wyżej roland to koszt około 9000 zł (!!!!), a najtańsza clavia nord electro 2 w wersji rack około 5000 zł. To straszna kupa pieniędzy. Tymczasem dobry sampler E-mu można dzisiaj dostać za nieco powyżej 1000 zł (np.Emu esi 4000).
Jak już wspomniałem wcześniej mam dwie klawiatury, pod jedną podpiąłbym sampler i korzystał z niego jak z modułu brzmieniowego.
Co powiecie o np. Akai S2000 ?
(wiem, ma pare lat ale wyczytałem o nim bardzo dobre opinie, no i cena jest bardzo atrakcyjna)
Czy pod względem samego brzmienia ustępuje on nowszym i droższym samplerom ?
**********************
no tak, tylko że wymieniony wyżej roland to koszt około 9000 zł (!!!!), a najtańsza clavia nord electro 2 w wersji rack około 5000 zł. To straszna kupa pieniędzy. Tymczasem dobry sampler E-mu można dzisiaj dostać za nieco powyżej 1000 zł (np.Emu esi 4000).
Jak już wspomniałem wcześniej mam dwie klawiatury, pod jedną podpiąłbym sampler i korzystał z niego jak z modułu brzmieniowego.
Co powiecie o np. Akai S2000 ?
(wiem, ma pare lat ale wyczytałem o nim bardzo dobre opinie, no i cena jest bardzo atrakcyjna)
Czy pod względem samego brzmienia ustępuje on nowszym i droższym samplerom ?
Re: Sampler - co wybrać?
...Co powiecie o np. Akai S2000 ? (wiem, ma pare lat ale wyczytałem o nim bardzo dobre opinie, no i cena jest bardzo atrakcyjna)...
Brzmienie w sprzętowym samplerze pracującym jako player jest uzależnione od jakości:
- jego przetworników DC/AC,
- jakości "zapiętej" próbki (sampla), którą ma odtworzyć
- filtrów, które owy sampler zwykle ma do dyspozycji celem kształtowania (kreacji) brzmienia
Tu A 2000 sprawdzi się całkiem nieźle.
...Czy pod względem samego brzmienia ustępuje on nowszym i droższym samplerom ?...
Jeśli chodzi o brzmienie stricto w tej serii Akai, to nie
.
Jeśli chodzi o funkcjonalność - to odpadnie
.
Brzmienie w sprzętowym samplerze pracującym jako player jest uzależnione od jakości:
- jego przetworników DC/AC,
- jakości "zapiętej" próbki (sampla), którą ma odtworzyć
- filtrów, które owy sampler zwykle ma do dyspozycji celem kształtowania (kreacji) brzmienia
Tu A 2000 sprawdzi się całkiem nieźle.
...Czy pod względem samego brzmienia ustępuje on nowszym i droższym samplerom ?...
Jeśli chodzi o brzmienie stricto w tej serii Akai, to nie

Jeśli chodzi o funkcjonalność - to odpadnie

Sympatycznie zielonokreskowy nadworny klaun Forum EiS
- lukas_music
- Posty:12
- Rejestracja:sobota 14 sty 2006, 00:00
Re: Sampler - co wybrać?
Jeśli chodzi o brzmienie stricto w tej serii Akai, to nie

Jeśli chodzi o funkcjonalność - to odpadnie

**********************
Akai 2000 ma maksymalnie 32 mb pamięci ram. Czy to mało ?
Jakiej wielkości jest np. wypasiona próbka fortepianu "steinwaya"? Czy istnieją wogóle pojedyncze brzmienia które wielkością przekraczają te 32 mb ?
Jakie i ile próbek będę mógł zmieścić w takim samplerze?
- mr-hammond
- Posty:1416
- Rejestracja:poniedziałek 08 gru 2003, 00:00
Re: Sampler - co wybrać?
Akai 2000 ma maksymalnie 32 mb pamięci ram. Czy to mało ?
Jakiej wielkości jest np. wypasiona próbka fortepianu "steinwaya"? Czy istnieją wogóle pojedyncze brzmienia które wielkością przekraczają te 32 mb ?
Jakie i ile próbek będę mógł zmieścić w takim samplerze?...
**********************
Na dzien dzisiejszy to bardzo mało . Zerknij tutaj na przykładowe sample pianina sa różnej jakosci w zaleznosci od objetosci pliku.Pianina maja wtedy wieksza objetosc( co przekłada sie na jakość i wiernosc brzmienia )kiedy mają kilka próbek przypisanych do jednego klawisza , wyzwalanych z pomoca określonej dynamiki gry . Tak wiec z 32mb duzo nie zawojujesz.