hmm, MB, nie chce polemizować z Twoją wiedzą, ale kto powiedział że monitor musi być liniowy ?
**********************
Większość znanych mi ekspertów tak twierdzi i zgadza się to z logiką. Monitor, który uwypukla pewne pasma spowoduje, że w miksie będą one zbyt przeszkadzać, zatem realizator w naturalny sposób wycofa te składowe, a później na innych głośnikach (która akurat nie uwypuklają tego pasma) będzie słyszalna dziura w paśmie
dawne YAMAHY NS 10 nigfy nawet nie stały obok liniowości, a używali/ją ich wszędzie.
**********************
a czy w czasach, w których powstały była jakaś alternatywa? znasz może jakieś inne bardziej liniowe monitory, które w latach 80 mogłyby konkurować z NS10 ?
Należy pamiętać że miks czaem trzeba optymalizować pod źródło, na którym będzie słuchany - co z tego, że zrobisz miks na hiper-liniowych monitorach, skoro ktoś to puści na jakimś IPODzie z tyciuśkimi słuchaweczkami i godziny kręcenia najniższych pasm idą się jeb...ć.
**********************
i twierdzisz, że łatwiej zoptymalizować go na monitorach, które kłamią, niż na monitorach, które są wierniejsze rzeczywistości? Zadziwiająca logika. Świadomy realizator albo wie, jak brzmienie jego monitorów przekłada się na inne sytuacje albo po prostu przetestuje swój produkt w rzeczywistej docelowej sytuacji, jeśli aż tak bardo musi się dopasować do tego, czego używa przeciętny użytkownik boomboxa czy ipoda.
Nieświadomy/początkujący użytkownik monitorów nie posiądzie od razu umiejętności kompensowania powykrzywianej charakterystyki tego, na czym słucha. Do tego trzeba lat treningu i setek własnoręcznie sknoconych nagrań.
Ale przy miksie - chyba najlepszy jest o charakterystyce zbliżonej do źródła docelowego sprzetu ( konsumenckie kolumny, słuchaweczki i radia samochodowe BALUPUNKT

)...
**********************
A widziałeś kiedyś płytę z napisem "słuchać wyłącznie na głośniczkach Creative Soundworx deluxe edition" albo "słuchać tylko na słuchawkach AKG" ?