Stół mikserski do niewielkiego studia?
- FranekZonzel
- Posty:222
- Rejestracja:piątek 16 lis 2007, 00:00
Jesli pytasz o rozwiazanie dobre pod wzgledem brzmienia ze szczegolnym naciskiem na gatunki jak rock, hiphop, pop, itp. to bardzo dobrym rozwiazaniem bedzie np. Lynx Aurora 16 + Trident 8T 16.
...
**********************
Aha czyli mysze miec 16 kanałow adda by obsłóżyc takie stół i swobodnie sobie latac pomiedzy DAW a Konsoleta?
...
**********************
Aha czyli mysze miec 16 kanałow adda by obsłóżyc takie stół i swobodnie sobie latac pomiedzy DAW a Konsoleta?
Re: Stół mikserski do niewielkiego studia?
mam dobry preamp, z eq, z kompresoerm i ogarniam to, stół sobie wyobrazam jako zlepek takich preampow w ładnej formir a dla kazdego kanału porcja tych samych pokreteł i sówaków odpowiadających za oczywiste funkcje, wogóle mnie to nie przeraża! Stół chciałbym podpiąc pod kompa i obslugiwac to wszystko z apomocą cubase!
[...]
Chce miec wszystkie graty podpiete do stołu i uzywać ich kiedy tylko sobie zapragne... i tu mam troche niejasnosci wynikające z niewiedzy prosze o wyjaśnienie jak to wygląda gdybym do takiego stolika chiał podpiąc, 2 kanalowy deeser, 2kanalowy ssl, kompresorek 1 , 2 kanalowy, jakies dodatkowe preampy? Czy taki stół to łyknie ?
...
**********************
Dalej nie napisales, jak chcesz to podpinac i czy ma byc w systemie in-line, czy tylko miks z cubase a wejsca poza stolem. Burzysz sie, a mozna na Twoje pytania podac dwa skrajnie rozne rozwiazania (z podkresleniem na 'skrajne').
A juz poza kwestia in-line/monitoringu, ja np. nie wyobrazam sobie na stale podpietych ext. urzadzen do kosoli, bo niby jak z tego elastycznie korzystac? O tym tez nic nie mowisz. Jakas krosownica w ogole ma byc?
Dla Ciebie - jak piszesz - stol to zlepek tych samych pokretel i suwakow, dla mnie takie stwierdzenie nie okresla w ogole sposobu komutacji calosci (i o to chodzilo Matizowi)
[...]
Chce miec wszystkie graty podpiete do stołu i uzywać ich kiedy tylko sobie zapragne... i tu mam troche niejasnosci wynikające z niewiedzy prosze o wyjaśnienie jak to wygląda gdybym do takiego stolika chiał podpiąc, 2 kanalowy deeser, 2kanalowy ssl, kompresorek 1 , 2 kanalowy, jakies dodatkowe preampy? Czy taki stół to łyknie ?
...
**********************
Dalej nie napisales, jak chcesz to podpinac i czy ma byc w systemie in-line, czy tylko miks z cubase a wejsca poza stolem. Burzysz sie, a mozna na Twoje pytania podac dwa skrajnie rozne rozwiazania (z podkresleniem na 'skrajne').
A juz poza kwestia in-line/monitoringu, ja np. nie wyobrazam sobie na stale podpietych ext. urzadzen do kosoli, bo niby jak z tego elastycznie korzystac? O tym tez nic nie mowisz. Jakas krosownica w ogole ma byc?
Dla Ciebie - jak piszesz - stol to zlepek tych samych pokretel i suwakow, dla mnie takie stwierdzenie nie okresla w ogole sposobu komutacji calosci (i o to chodzilo Matizowi)
Nie odpowiadam na porady via prywatny mail. Od tego jest to forum!
- FranekZonzel
- Posty:222
- Rejestracja:piątek 16 lis 2007, 00:00
Re: Stół mikserski do niewielkiego studia?
Dalej nie napisales, jak chcesz to podpinac i czy ma byc w systemie in-line, czy tylko miks z cubase a wejsca poza stolem. Burzysz sie, a mozna na Twoje pytania podac dwa skrajnie rozne rozwiazania (z podkresleniem na 'skrajne').
A juz poza kwestia in-line/monitoringu, ja np. nie wyobrazam sobie na stale podpietych ext. urzadzen do kosoli, bo niby jak z tego elastycznie korzystac? O tym tez nic nie mowisz. Jakas krosownica w ogole ma byc?
Dla Ciebie - jak piszesz - stol to zlepek tych samych pokretel i suwakow, dla mnie takie stwierdzenie nie okresla w ogole sposobu komutacji calosci (i o to chodzilo Matizowi)...
**********************
Dletego nie pisze bo wlśnie chciałem sie tego od was dowiedziec jak podpinać i wogóle. Nie miałem jeszcze doczynienia ze stołami mikserskimi i zastanawiam sie czy takie urządzenie jest dla mnie? Jeżeli sa 2 skrajne rozwiązania to prosze je podać jak będe wiedział o co chodzi to napewno napisze które rozwiązanie jest mi bliższe. Wiem tylko że chce nagrywać numery i edytowac je w DAW a następnie miksować przy pomocy softu z kompa i może ...tez efektów jakis zewnetrznych ale to tez cyfrówki... no i oczywiśce za pomoca hardwaru podpietego do stołu. Potrzebuje 16 - 20 kanałow zeby w wiekszość z nich cos wpiąc jakis hardware i to najlepiej na stałe zeby zawsze tam byl i juz.
A juz poza kwestia in-line/monitoringu, ja np. nie wyobrazam sobie na stale podpietych ext. urzadzen do kosoli, bo niby jak z tego elastycznie korzystac? O tym tez nic nie mowisz. Jakas krosownica w ogole ma byc?
Dla Ciebie - jak piszesz - stol to zlepek tych samych pokretel i suwakow, dla mnie takie stwierdzenie nie okresla w ogole sposobu komutacji calosci (i o to chodzilo Matizowi)...
**********************
Dletego nie pisze bo wlśnie chciałem sie tego od was dowiedziec jak podpinać i wogóle. Nie miałem jeszcze doczynienia ze stołami mikserskimi i zastanawiam sie czy takie urządzenie jest dla mnie? Jeżeli sa 2 skrajne rozwiązania to prosze je podać jak będe wiedział o co chodzi to napewno napisze które rozwiązanie jest mi bliższe. Wiem tylko że chce nagrywać numery i edytowac je w DAW a następnie miksować przy pomocy softu z kompa i może ...tez efektów jakis zewnetrznych ale to tez cyfrówki... no i oczywiśce za pomoca hardwaru podpietego do stołu. Potrzebuje 16 - 20 kanałow zeby w wiekszość z nich cos wpiąc jakis hardware i to najlepiej na stałe zeby zawsze tam byl i juz.
Re: Stół mikserski do niewielkiego studia?
Franek, ty w ogole masz czas na robienie czegos?:) bo od jakiegos czasu sie bujasz tylko kombinujac, co by tu kupic - masteringowe kolumny, chociaz masteringu nie robiles nigdy; konsolete - chociaz nigdy takowej nie dotykales; anologowe klocki - chociaz tych cyfrowych nie zdazyles jeszcze poznac.
itd itp
Mam propozycje - pomysl, CO chciazlbys zrobic, potem pomysl, czy nie dasz rady zrobic tego na tym, co juz masz, a jak pomimo usilnych prob sie nie da - wtedy zastanow sie i dokladnie opisz problem na forum.
Bo teraz mam wrazenie, ze czytasz w internecie rozne rzeczy, i liczysz ze jak kupisz cos, co ci poleci wystarcxajaca ilosc osob, to ci sie pomysly pojawia i wena. a wiedza w miedzyczasie.
itd itp
Mam propozycje - pomysl, CO chciazlbys zrobic, potem pomysl, czy nie dasz rady zrobic tego na tym, co juz masz, a jak pomimo usilnych prob sie nie da - wtedy zastanow sie i dokladnie opisz problem na forum.
Bo teraz mam wrazenie, ze czytasz w internecie rozne rzeczy, i liczysz ze jak kupisz cos, co ci poleci wystarcxajaca ilosc osob, to ci sie pomysly pojawia i wena. a wiedza w miedzyczasie.
fan dobrego brzmienia ;)
Re: Stół mikserski do niewielkiego studia?
Opdpowiadajac na pytanie polecam przyjrzec sie mixerkowi MACKIE 1604 VLZ Pro - 16 kanalow, 8 direct, 6 aux. Do malego studyjka akurat. Jesli chodzi o preampy to tez jest naprawde dobrze - podobno lepiej w tych starszych modelach z USA, ale ja mam chinszczyzne i bardzo polecam.
- Miłaszewski
- Posty:997
- Rejestracja:wtorek 23 gru 2003, 00:00
Re: Stół mikserski do niewielkiego studia?
wynajmij jakies fajne studio na pare godzin, zobacz jak rozne rzeczy dzialaja i bedziesz wiedzial co kupic
[addsig]
[addsig]
- FranekZonzel
- Posty:222
- Rejestracja:piątek 16 lis 2007, 00:00
Re: Stół mikserski do niewielkiego studia?
...wynajmij jakies fajne studio na pare godzin, zobacz jak rozne rzeczy dzialaja i bedziesz wiedzial co kupic
...
**********************
Dokładnie tak zrobie
Pozdrawiam
...
**********************
Dokładnie tak zrobie
Pozdrawiam
- FranekZonzel
- Posty:222
- Rejestracja:piątek 16 lis 2007, 00:00
Re: Stół mikserski do niewielkiego studia?
...Franek, ty w ogole masz czas na robienie czegos?:) bo od jakiegos czasu sie bujasz tylko kombinujac, co by tu kupic - masteringowe kolumny, chociaz masteringu nie robiles nigdy; konsolete - chociaz nigdy takowej nie dotykales; anologowe klocki - chociaz tych cyfrowych nie zdazyles jeszcze poznac.
itd itp
Mam propozycje - pomysl, CO chciazlbys zrobic, potem pomysl, czy nie dasz rady zrobic tego na tym, co juz masz, a jak pomimo usilnych prob sie nie da - wtedy zastanow sie i dokladnie opisz problem na forum.
Bo teraz mam wrazenie, ze czytasz w internecie rozne rzeczy, i liczysz ze jak kupisz cos, co ci poleci wystarcxajaca ilosc osob, to ci sie pomysly pojawia i wena. a wiedza w miedzyczasie.
...
**********************
Wiem czego chce i to powolutku realizuje. Dużo pytam bo dużo chce wiedzieć. Weny mam tyle że mógłbym obdzielic nią kilka osób! Wiedze uzupełniam non stop miedzyinnymi dzieki kulku osobą z tego forum którzy odpowiadaja mi na miliony moich pytań, za co dziekuje. Odnośnie ...Pańskich wrażeń..hmmm no cóż widać że śledzi Pan moje posty...i widać że pisze o takich sprawach które i Pana interesują. Aha i prosze nie wyciagać za daleko idących wniosków bo utonie Pam w pozorach i wszyscy bedą mieli nad panem przewage :)
itd itp
Mam propozycje - pomysl, CO chciazlbys zrobic, potem pomysl, czy nie dasz rady zrobic tego na tym, co juz masz, a jak pomimo usilnych prob sie nie da - wtedy zastanow sie i dokladnie opisz problem na forum.
Bo teraz mam wrazenie, ze czytasz w internecie rozne rzeczy, i liczysz ze jak kupisz cos, co ci poleci wystarcxajaca ilosc osob, to ci sie pomysly pojawia i wena. a wiedza w miedzyczasie.
...
**********************
Wiem czego chce i to powolutku realizuje. Dużo pytam bo dużo chce wiedzieć. Weny mam tyle że mógłbym obdzielic nią kilka osób! Wiedze uzupełniam non stop miedzyinnymi dzieki kulku osobą z tego forum którzy odpowiadaja mi na miliony moich pytań, za co dziekuje. Odnośnie ...Pańskich wrażeń..hmmm no cóż widać że śledzi Pan moje posty...i widać że pisze o takich sprawach które i Pana interesują. Aha i prosze nie wyciagać za daleko idących wniosków bo utonie Pam w pozorach i wszyscy bedą mieli nad panem przewage :)
Re: Stół mikserski do niewielkiego studia?
Jeżeli sa 2 skrajne rozwiązania to prosze je podać jak będe wiedział o co chodzi to napewno napisze które rozwiązanie jest mi bliższe.
Konsola nagraniowa w studio to zestaw dwoch systemow, pierwsze z nich pracuja przed urzadzeniem nagrywajacym (magnetofon wielosladowy, komputer, rejestrator wielosladowy itp.), drugie za urzadzeniem nagrywajacym. Pierwszy modul sluzy do wzmocnienia sygnalow liniowych i wprowadzenia go na wieloslad. Drugi modul sluzy do miksowania, i w sensie regulacji poziomow jest niezalezny od pierwszego. Stad wlasnie konsole studyjne maja dwa rzedy 'hebli'.
Kazdy modul konsoli ma oba powyzsze bloki. Dodatkowo kazdy blok moze miec wlasny korektor, lub moze byc jeden korektor przelaczany, czyli zalacza sie go albo na modul przed magnetofonem (wtedy mozna nagrywac sygnal juz z korekcja,) lub wlaczyc EQ tylko na monitor ("dolne" suwaki). Sa tez tanie rozwiazania, np. korektor czteropunktowy rozdzielony, polka (gora i dol) przelaczane, a srodek na stale w monitorze (male konsole, jak Mackie, Sondcraft itp.).
Powyzszy opis jest uproszczony, do tego dochodza mozliwosci odwracania "hebli" gornych i dolnych funkcjami (reverse faders), zamiana suwakow z galkami aux, (celem pracy automatyki na aux i nie tylko), ponadto konsola ma inserty, wejscia i wyjscia w wielu miejscach toru akustycznego kazdego modulu (o tym za chwile), mozna tez wszystkie bloki (takze input channel) wprowadzic zamiast na wieloslad, to na busy miksujace.
Cala rzecz w tym, ze nie jest tak, iz sygnal z mikrofonu podlaczonego fizycznie do pierwszego modulu, musi trafic na pierwszy slad tasmy i wrocic na odsluch monitora konsoli (dolny suwak) takze na pierwszy modul. Stol ma krosownice. Moge np. na dziesieciu gornych "heblach" pierwszych dziesieciu modulow (1-10) zmiksowac np. sekcje dziesieciu mikrofonow instr. detych, zrobic z nich np. 3 slady mono (jeden slad wszystkie trabki, tak samo puzony i saxy), nastepnie te 3 slady wyslac na magnetofon wielosladowy na slady np. 7, 9, 10 (lub na kilka naraz, miksowac w stereo itp.) i wrocic na odsluch tymi sygalami na dolne suwaki konsoli na kanaly stolu 21,22, 23.
Podsumowujac przyklad:
- mikrofony sa wlaczone na kanaly 1 do 10,
- tworzony z nich jest submiks, ktory NIE DOSTAJE SIE JESZCZE w ogole na odsluch!
- submiks nagrywany jest na magnetofon na slady 7,9,10, dalej jeszcze go nie slychac!
- juz nagrany sygnal jest pobierany z wyjsc magnetofonu (takze 7,9,10) i kierowany na konsole na moduly 21,22,23. Dopiero z tego miejsca sygnaly sa kierowane na odsluch i sa slyszalne
(najczesciej nie stosuje sie w praktyce przerzucania sygnalow z magnetofonu na inne moduly, czyli powyzszy przyklad to: slady juz nagrane z magnetofonu 7,9,10 sa kierowane na konsole takze na moduly 7,9,10)
Jak widac, konsola jest elastyczna. I tak musi byc, by sie dalo normalnie pracowac. Byc moze ktos, kto sie bawi w nagrywanie kilku sladow i korzysta z max kilkuwejsciowej karty dzwiekowej, dziwi sie takiej komplikacji, jednak w praktyce jest odwrotnie - komplikacji nie ma, a takie mozliwosci tylko ulatwiaja prace! Ba, wrecz umozliwiaja zrobienie niektorych operacji, i to podstawowych operacji!
Dodam, ze opisane wyzej wysylanie sygnalow moze nastapic jednoczesnie na wiele modulow z jednego innego modulu. Oczywiscie ma to bardzo istotne zastosowania w pewnych sytuacjach.
Dodam tez, ze mierniki konsoli mozna podlaczac pod rozne miejsca, obserwujac poziom np. przed i po magnetofonie, by zapanowac nad prawidlowym tzw. poziomem operacyjnym stolu, ktory musi sie zgadzac z peryferiami studia.
Wiem tylko że chce nagrywać numery i edytowac je w DAW a następnie miksować przy pomocy softu z kompa i może ...tez efektów jakis zewnetrznych ale to tez cyfrówki... no i oczywiśce za pomoca hardwaru podpietego do stołu. Potrzebuje 16 - 20 kanałow zeby w wiekszość z nich cos wpiąc jakis hardware i to najlepiej na stałe zeby zawsze tam byl i juz.
Aaa, no to sprawa jest prosta. Prosta na poczatek, dla mnie osobiscie nie do zaakceptowania. Dlaczego?
Teraz pare(?) slow o przylaczach. Jak wspomnialem, konsola studyjna ma wiele przylaczy i krosownice. W studio nie istnieje i nie moze byc taka sytuacja, by np. kompresor A byl na stale wlaczony do modulu 7 konsoli na gorze (input) , kompresor B do modulu 35 na dole (czyli w bloku monitor) a poglos X trafia jeszcze gdzies.
Realizator musi miec mozliwosc podlaczenia dowolnego urzadzenia gdziekolwiek w tor sygnalu. Np. nagranie wokalu: sygnal z mikrofonu tuz za regulatorem Gain (i tylko za nim) najpierw ma trafic w konsoli na filtr HPF, nie ma problemu, zeby wyprowadzic sygnal na zewnatrz i urzyc HPF zewnetrzny. Nastepnie korekcja, kompresja, zgranie poziomow i dopiero wyprowadzenie obrobionego wstepnie sygnalu na magnetofon. I w tych przypadkach mozna z dowolnego miejsca pobrac sygnal, np. korektor bedzie z konsoli, ale kompresor zewnetrzny, a nie z modulu konsoli. Ten zewn. kompresor mozna wlaczyc przed lub po korektorze tym z konsoli.
Do tego wszystkiego sluzy krosownica konsoli, zestaw setek gniazd do ktorych sa doprowadzone wszystkie mozliwe lub prawie wszystkie mozliwe sygnaly wystepujace na KAZDYM module konsoli.
Jak widac, konsola studyjna mocno rozni sie pod wzgledem funkcjonalnym od konsoli naglosnieniowej czy monitorowej, choc ta perwsza jest zlepkiem kilku konsolet polaczonych busami w jeden system, przez ktore to busy odbywa sie komutacja "gornego" pietra z "dolnym".
Teraz male podsumowanie. Opisane wczesniej komutowanie sygnalow wejsciowych na magnetofon (przetwornik, karte wielowejsciowa), w malych konsolach mozna zastapic poprzez moduly grup na konsolecie, spinajac grupy stereo z parami linii magnetofonu (czy przetwornikow komputera) lub wprost poprzez inserty (co wprowadzi inne ograniczenia w pracy, np. brak mozliwosci podlaczenia kompresora w insert!). Nie bede sie wdawac w detale, kazdy taki maly kilkunastowejsciowy Mackie czy podobny powinien miec opisane to w manualu. Tak czy inaczej dzialac bedzie na pewno, jednak to sie sprawdza na mniejszych systemach.
Gorzej z reszta sprzetu. Podlaczajac na stale zewnetrzne urzadzenia doprowadzisz do sytuacji, kiedy to co chwila bedziesz musial modyfikowac polaczenia, a ciagle nurkowanie pod konsole celem ciaglego wyciagania i wkladania przewodow spowoduje predzej czy pozniej rozwalenie modulow konsolety i od razu dodam, ze sa to sytuacje powszechne.
Chyba, ze naprawde chodzi o niewielkie prace, gdzie ciagle np. bas trafi na ten sam modul stolu i bedzie tam na stale przygotowany do niego kompresor. Jednak taka sytuacja jest nic nie warta, wiecej zrobisz w samym komputerze niz w takim systemie.
Jesli sprzet ma byc gotowy na wszystko, musisz do malej konsoli dolaczyc krosownnice (wykonac ja np. samemu z gniazd JACK, odpowienio mono lub stereo/TRS) i do takich gniazd dolaczyc zarowno przylacza stolu jak i sprzet zewnetrzny, tak by wisialy "w powietrzu". Wtedy mozna ktorykimi przewodami na krosownicy laczyc poszczegolne moduly.
Inny bardzo prosty sposob to wielowejsciowa karta/przetwornik, do niej wlaczone na stale urzadenia zewnetrzne, a krosowanie z czego na co wyslac sygnal przelaczac software'owo. To jest chyba najprosciej wykonalne w praktyce, choc za darmo sie zrobic nie da.
Ufffff, rozpisalem sie nieco, gratulacje dla tych, co dotrwali do konca :P
Moze uwazasz, ze przesadzilem, jednak jesli nie okreslisz dokladnie, co i jak chcesz polaczyc, to ja naprawde nie widze optymalnego rozwiazania, jesli nie wiem, co konkretnie potrzebujesz i co chcesz robic. Powyzszy (mocno uproszczony) opis dotyczyl UNIWERSALNEGO sposobu pracy (w sensie: przychodza muzycy i trzeba byc gotowym na rozne sytuacje, niezaleznie od tego czy stol ma miec 16 modulow czy ma to byc lotniskowiec VR88)
Konsola nagraniowa w studio to zestaw dwoch systemow, pierwsze z nich pracuja przed urzadzeniem nagrywajacym (magnetofon wielosladowy, komputer, rejestrator wielosladowy itp.), drugie za urzadzeniem nagrywajacym. Pierwszy modul sluzy do wzmocnienia sygnalow liniowych i wprowadzenia go na wieloslad. Drugi modul sluzy do miksowania, i w sensie regulacji poziomow jest niezalezny od pierwszego. Stad wlasnie konsole studyjne maja dwa rzedy 'hebli'.
Kazdy modul konsoli ma oba powyzsze bloki. Dodatkowo kazdy blok moze miec wlasny korektor, lub moze byc jeden korektor przelaczany, czyli zalacza sie go albo na modul przed magnetofonem (wtedy mozna nagrywac sygnal juz z korekcja,) lub wlaczyc EQ tylko na monitor ("dolne" suwaki). Sa tez tanie rozwiazania, np. korektor czteropunktowy rozdzielony, polka (gora i dol) przelaczane, a srodek na stale w monitorze (male konsole, jak Mackie, Sondcraft itp.).
Powyzszy opis jest uproszczony, do tego dochodza mozliwosci odwracania "hebli" gornych i dolnych funkcjami (reverse faders), zamiana suwakow z galkami aux, (celem pracy automatyki na aux i nie tylko), ponadto konsola ma inserty, wejscia i wyjscia w wielu miejscach toru akustycznego kazdego modulu (o tym za chwile), mozna tez wszystkie bloki (takze input channel) wprowadzic zamiast na wieloslad, to na busy miksujace.
Cala rzecz w tym, ze nie jest tak, iz sygnal z mikrofonu podlaczonego fizycznie do pierwszego modulu, musi trafic na pierwszy slad tasmy i wrocic na odsluch monitora konsoli (dolny suwak) takze na pierwszy modul. Stol ma krosownice. Moge np. na dziesieciu gornych "heblach" pierwszych dziesieciu modulow (1-10) zmiksowac np. sekcje dziesieciu mikrofonow instr. detych, zrobic z nich np. 3 slady mono (jeden slad wszystkie trabki, tak samo puzony i saxy), nastepnie te 3 slady wyslac na magnetofon wielosladowy na slady np. 7, 9, 10 (lub na kilka naraz, miksowac w stereo itp.) i wrocic na odsluch tymi sygalami na dolne suwaki konsoli na kanaly stolu 21,22, 23.
Podsumowujac przyklad:
- mikrofony sa wlaczone na kanaly 1 do 10,
- tworzony z nich jest submiks, ktory NIE DOSTAJE SIE JESZCZE w ogole na odsluch!
- submiks nagrywany jest na magnetofon na slady 7,9,10, dalej jeszcze go nie slychac!
- juz nagrany sygnal jest pobierany z wyjsc magnetofonu (takze 7,9,10) i kierowany na konsole na moduly 21,22,23. Dopiero z tego miejsca sygnaly sa kierowane na odsluch i sa slyszalne
(najczesciej nie stosuje sie w praktyce przerzucania sygnalow z magnetofonu na inne moduly, czyli powyzszy przyklad to: slady juz nagrane z magnetofonu 7,9,10 sa kierowane na konsole takze na moduly 7,9,10)
Jak widac, konsola jest elastyczna. I tak musi byc, by sie dalo normalnie pracowac. Byc moze ktos, kto sie bawi w nagrywanie kilku sladow i korzysta z max kilkuwejsciowej karty dzwiekowej, dziwi sie takiej komplikacji, jednak w praktyce jest odwrotnie - komplikacji nie ma, a takie mozliwosci tylko ulatwiaja prace! Ba, wrecz umozliwiaja zrobienie niektorych operacji, i to podstawowych operacji!
Dodam, ze opisane wyzej wysylanie sygnalow moze nastapic jednoczesnie na wiele modulow z jednego innego modulu. Oczywiscie ma to bardzo istotne zastosowania w pewnych sytuacjach.
Dodam tez, ze mierniki konsoli mozna podlaczac pod rozne miejsca, obserwujac poziom np. przed i po magnetofonie, by zapanowac nad prawidlowym tzw. poziomem operacyjnym stolu, ktory musi sie zgadzac z peryferiami studia.
Wiem tylko że chce nagrywać numery i edytowac je w DAW a następnie miksować przy pomocy softu z kompa i może ...tez efektów jakis zewnetrznych ale to tez cyfrówki... no i oczywiśce za pomoca hardwaru podpietego do stołu. Potrzebuje 16 - 20 kanałow zeby w wiekszość z nich cos wpiąc jakis hardware i to najlepiej na stałe zeby zawsze tam byl i juz.
Aaa, no to sprawa jest prosta. Prosta na poczatek, dla mnie osobiscie nie do zaakceptowania. Dlaczego?
Teraz pare(?) slow o przylaczach. Jak wspomnialem, konsola studyjna ma wiele przylaczy i krosownice. W studio nie istnieje i nie moze byc taka sytuacja, by np. kompresor A byl na stale wlaczony do modulu 7 konsoli na gorze (input) , kompresor B do modulu 35 na dole (czyli w bloku monitor) a poglos X trafia jeszcze gdzies.
Realizator musi miec mozliwosc podlaczenia dowolnego urzadzenia gdziekolwiek w tor sygnalu. Np. nagranie wokalu: sygnal z mikrofonu tuz za regulatorem Gain (i tylko za nim) najpierw ma trafic w konsoli na filtr HPF, nie ma problemu, zeby wyprowadzic sygnal na zewnatrz i urzyc HPF zewnetrzny. Nastepnie korekcja, kompresja, zgranie poziomow i dopiero wyprowadzenie obrobionego wstepnie sygnalu na magnetofon. I w tych przypadkach mozna z dowolnego miejsca pobrac sygnal, np. korektor bedzie z konsoli, ale kompresor zewnetrzny, a nie z modulu konsoli. Ten zewn. kompresor mozna wlaczyc przed lub po korektorze tym z konsoli.
Do tego wszystkiego sluzy krosownica konsoli, zestaw setek gniazd do ktorych sa doprowadzone wszystkie mozliwe lub prawie wszystkie mozliwe sygnaly wystepujace na KAZDYM module konsoli.
Jak widac, konsola studyjna mocno rozni sie pod wzgledem funkcjonalnym od konsoli naglosnieniowej czy monitorowej, choc ta perwsza jest zlepkiem kilku konsolet polaczonych busami w jeden system, przez ktore to busy odbywa sie komutacja "gornego" pietra z "dolnym".
Teraz male podsumowanie. Opisane wczesniej komutowanie sygnalow wejsciowych na magnetofon (przetwornik, karte wielowejsciowa), w malych konsolach mozna zastapic poprzez moduly grup na konsolecie, spinajac grupy stereo z parami linii magnetofonu (czy przetwornikow komputera) lub wprost poprzez inserty (co wprowadzi inne ograniczenia w pracy, np. brak mozliwosci podlaczenia kompresora w insert!). Nie bede sie wdawac w detale, kazdy taki maly kilkunastowejsciowy Mackie czy podobny powinien miec opisane to w manualu. Tak czy inaczej dzialac bedzie na pewno, jednak to sie sprawdza na mniejszych systemach.
Gorzej z reszta sprzetu. Podlaczajac na stale zewnetrzne urzadzenia doprowadzisz do sytuacji, kiedy to co chwila bedziesz musial modyfikowac polaczenia, a ciagle nurkowanie pod konsole celem ciaglego wyciagania i wkladania przewodow spowoduje predzej czy pozniej rozwalenie modulow konsolety i od razu dodam, ze sa to sytuacje powszechne.
Chyba, ze naprawde chodzi o niewielkie prace, gdzie ciagle np. bas trafi na ten sam modul stolu i bedzie tam na stale przygotowany do niego kompresor. Jednak taka sytuacja jest nic nie warta, wiecej zrobisz w samym komputerze niz w takim systemie.
Jesli sprzet ma byc gotowy na wszystko, musisz do malej konsoli dolaczyc krosownnice (wykonac ja np. samemu z gniazd JACK, odpowienio mono lub stereo/TRS) i do takich gniazd dolaczyc zarowno przylacza stolu jak i sprzet zewnetrzny, tak by wisialy "w powietrzu". Wtedy mozna ktorykimi przewodami na krosownicy laczyc poszczegolne moduly.
Inny bardzo prosty sposob to wielowejsciowa karta/przetwornik, do niej wlaczone na stale urzadenia zewnetrzne, a krosowanie z czego na co wyslac sygnal przelaczac software'owo. To jest chyba najprosciej wykonalne w praktyce, choc za darmo sie zrobic nie da.
Ufffff, rozpisalem sie nieco, gratulacje dla tych, co dotrwali do konca :P
Moze uwazasz, ze przesadzilem, jednak jesli nie okreslisz dokladnie, co i jak chcesz polaczyc, to ja naprawde nie widze optymalnego rozwiazania, jesli nie wiem, co konkretnie potrzebujesz i co chcesz robic. Powyzszy (mocno uproszczony) opis dotyczyl UNIWERSALNEGO sposobu pracy (w sensie: przychodza muzycy i trzeba byc gotowym na rozne sytuacje, niezaleznie od tego czy stol ma miec 16 modulow czy ma to byc lotniskowiec VR88)
Nie odpowiadam na porady via prywatny mail. Od tego jest to forum!
- FranekZonzel
- Posty:222
- Rejestracja:piątek 16 lis 2007, 00:00
Re: Stół mikserski do niewielkiego studia?
SZOK!! Bardzo dziękuje!!